donderdag 7 januari 2016

#WOT deel 1

Verbinden ~aaneenvoegen, binden, combineren, conjugeren, copuleren, engageren, samenbundelen, schakelen, aaneenschakelen, aanhechten, aansluiten, breien, koppelen, liëren, paren, samenvatten, samenvoegen, verenigen verplichten omzwachtelen

Je kent ze wel. Die puzzels waarbij je punten mag verbinden. Of cijfers. Of letters. Wanneer je de puntjes via de vooraf bedachte weg verbind maak je een afbeelding zichtbaar.
Als kind was ik er gek op. Lekker duidelijk. Lekker rechtlijnig. Lekker volgens vast stramien. En de grootste uitdaging was zo snel mogelijk weten welke afbeelding je aan het maken was. En vooral daarin was ik heel erg goed. Meestal wist ik voor het potlood het papier raakte al of ik een kikker ging maken. Of een bos bloemen. Of een huis. Ik was heel goed in lijnen zien in een schijnbare chaos. Niet dat het dan altijd goed kwam. Juist omdat ik al wist wat de afbeelding moest worden vergat ik wel eens een puntje. Ik zag een detail over het hoofd omdat ik het geheel al zag.


Veel ,veel later pas leerde ik dat dit niet enkel een grote kwaliteit was op de lagere school. Ook in het leven zie ik snel verbanden in complexe situaties. En ook daar mis ik details omdat ik het geheel al over zie. En net als vroeger kan ik mij heel rot voelen als ik in dat geheel een detail heb gemist. Of al een conclusie heb getrokken voor alle puntjes zichtbaar zijn.
Maar tegelijkertijd merk ik ook dat het in het leven met zeer veel aandachtspunten een zeer grote kwaliteit is. Ik heb altijd het geheel voor ogen. Ik kan altijd vanuit het geheel de details bekijken. Ik overzie welk detail belangrijk is voor het geheel en tussen welke puntjes een lijntje gezet moet worden. Of dat een puntje beter een klein stukje opgeschoven kan worden. Of dat het toch beter is de puntjes met een omweg te verbinden.


Wie had ooit gedacht dat het streepje voor streepje verbinden van puntjes zo duidelijk kan maken of je een persoon van het geheel bent of dat je iemand bent die eerst elk puntje bekijkt voor ze een geheel hebben. Of dat je de puntjes op een geheel eigen manier verbindt tot een heel ander geheel.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen.

1 opmerking: