dinsdag 5 januari 2016

met de hoed in de hand komt men door het ganse land


Uit mijn lagere school tijd herinner ik mij een plaatje uit het taalboek. Een zwart-wit tekeningetje van een ouderwets geklede dunne man, het hoofd ver voorovergebogen, een hoed in de volle hand. De illustratie hoorde bij een rijtje spreekwoorden waaronder met de hoed in de hand komt men door het ganse land. 

Hoewel in mijn jeugd al gedateerd vind ik het een mooi spreekwoord. Want wie merkt het nou niet dat je dag net wat prettiger verloopt als je vriendelijk kijkt en mensen groet. Al wordt er niet altijd even vriendelijk terug gereageerd. Toen ik zelf als winkelpersoneel werkte heb ik het al mogen ervaren en ik zie het geregeld andere mensen overkomen. Op een vriendelijke gezicht en groet wordt snauwend gereageerd. Of nog erger, er wordt niet gereageerd maar mensen draaien zich om en negeren de groeter. Daar word ik een beetje dwarsig van en groet met grote vriendelijkheid deze persoon.

Ik snap het ook niet. Van een klein beetje vriendelijkheid is toch nog nooit iemand minder geworden? En dus probeer ik zoveel mogelijk te groeten. Ik groet winkelpersoneel. Ik groet andere klanten. Ik groet mensen wiens ogen de mijne ontmoeten op straat. Ik groet medepassagiers van bussen en treinen. Soms enkel met een hoofdknikje. Soms met een brede glimlach. Maar altijd met grote oprechtheid. Ik zie en ik groet.



 Carel geeft iedere dinsdag op dit blog een woord dat in Nederlandstalige spreekwoorden of gezegdes voorkomt. Aan de hand van dat woord kies je een spreekwoord en dat bespreek je. Hoe? Mag je zelf weten. Je kunt een verhaal schrijven waarin het spreekwoord een rol speelt, je kunt in de etymologie duiken en de oorsprong van het gezegde verklaren, et cetera. Net als bij de WOT plaats je een link naar je blog onder de opdracht. Op twitter en Facebook kun je je uitwerking melden met de hashtag #sg16. Hierbij staat sg niet voor soortelijk gewicht maar voor spreekwoorden en gezegdes, 16 verwijst naar dit jaar.


1 opmerking:

  1. Leuk, als je op een dorp woont is het bijna normaal te noemen dat je groet. En ik vind het heerlijk. Ook als ik in Delfzijl kom. Daar heb je dat wat minder. Ik loop een winkel of een instantie binnen en groet in het algemeen. Als ik de dokterspraktijk binnen loop groet ik ook altijd of de apotheek. Sommigen zien dan water branden hoor. Anderen groeten aarzelend terug of heel vrolijk. Ik vind die verschillende reacties (ik voelde me daar in het verleden minder makkelijk bij) geweldig. Ik geniet daar van. Je kan zoveel betekenen met een lach en een beetje vriendelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen