dinsdag 7 december 2021

#wot deel 48, 2021

 


Van nature heb ik de neiging een enorme stresskip te zijn. Ik kan me overal druk over maken. Ik kan slecht tegen zaken die ik onrechtvaardig vind, moet veel van mezelf en hou van overzicht. Deze eigenschappen kunnen nog wel eens doorslaan in de lat te hoog leggen, alle problemen willen oplossen en overal controle over willen hebben. En die laatste dingen staan garant voor veel stress.

 

Stress = 1) Aanhoudende geestelijke druk 2) Aanhoudende geestelijke spanning 3) Druk 4) Erg zenuwachtig 5) Gespannenheid 6) Gevolg van werkdruk 7) Overspannenheid 8) Psychische spanning

 

Stress heeft een zeer nadelige invloed gehad op mijn welzijn. Zowel geestelijk als lichamelijk heb ik een paar flinke tikken om mijn oren gehad doordat ik ongezond met stress om ging. In diverse hulpverleningstrajecten heb ik aardig wat over mijzelf geleerd. Niet altijd even leuk. Soms zelfs onprettig. Bij elk traject kwam ik wel in opstand, maar uiteindelijk heeft het mij een gezondere relatie met stress opgeleverd.

Tegenwoordig herken ik wat mij stress geeft. En in plaats van al mijn energie steken in oplossen, beter moeten zijn of dingen die niet te sturen zijn willen controleren heb ik geleerd los te laten.

Het klinkt zo als een toverwoord , loslaten, maar eigenlijk is het keihard werken. Het is bewust kiezen dingen niet te doen. Het is jezelf vertellen dat je er toe doet. Het is mogen genieten. En het is vooral van jezelf houden.

Prachtig he. Kan zo op de achterflap van een zelfhulpboek. Daar staan dat soort teksten ook in. Alleen hoe je dat nou echt doet leer je niet van zo’n boek. Dat leer je vooral van proberen, op je bek gaan, leren en opnieuw proberen.

 

Stress loslaten doe ik als ik een boek lees. En als ik haak. Ik doe het zelfs als ik sport. Maar juist als ik stress ervaar zijn dat de dingen die me de meeste moeite kosten. Concentreren gaat lastig waardoor ik pagina’s steeds opnieuw moet lezen. Of ik moet weer een stuk haakwerk uithalen omdat het tellen verkeerd gaat. Of ik heb alweer zoveel tijd verdaan met tijd verdoen dat er eigenlijk geen tijd, puf en zin meer is om naar de sportschool te gaan.

Echte zelfliefde betekent voor mij, op zo’n moment lief zijn voor mezelf en me een flinke schop onder de kont te geven. GA DOEN! Zet een muziekje op en pak dat boek. Kleed je om en ga sporten. Zet die tv uit, leg die telefoon weg en ga haken. Gun mij die tijd voor mezelf en hou op met denken dat ik andere dingen moet. Dit is te belangrijk om te blijven uitstellen.

 

Soms luister ik niet zo goed naar mezelf, soms wel. Maar gelukkig levert dat tegenwoordig niet zoveel stress meer op. Als ik me daar druk over ga maken is het einde opnieuw zoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten