donderdag 31 oktober 2013

#WOT deel 44

Ideaalbeeld ~ 1) Droombeeld 2) Droom 3) Opvatting omtrent iets als volmaakt 4) Wensdroom

Je hoeft maar een tijdschrift open te slaan, de tv aan te zetten of in een winkelstraat om je heen te kijken en de ideaalbeelden vliegen je om de oren. In de etalages staan de ongezond slanke poppen kleding te showen, in een reclamespot zit een modelgezin aan tafel en in winkels staan vooraan op ooghoogte de bladen met min of meer bekende Nederlanders op de voorpagina. Allemaal laten ze ons een beeld zien van hoe de maatschappij er volgens ‘onze’ maatstaven uit zou zien. We zijn allemaal achter in de twintig, hebben een zoon en een dochter, de haren van de vrouwen zijn lang en we zijn allemaal zo slank dat confectie maar in een maat gemaakt hoeft te worden.

Ik weet dat het niet mijn maatstaven zijn voor een gezonde, prettige en leuke maatschappij. En voor veel andere mensen is dit ook geen ideaalbeeld. Waarom krijgen we dit dan wel steeds voorgeschoteld? Denken reclamemensen dat zo de doorsnee mens leeft, er uit ziet of is? Of is het een goed onderbouwd, onderzocht en gedocumenteerd ideaalbeeld wat we stiekem allemaal voor ogen hebben?

Afgelopen tijd is mij duidelijk geworden dat ik al lange tijd ziende blind ben geweest. Ja, natuurlijk heb ik altijd wel gezien dat in films, series en reclames vooral draaien om traditionele mensen. De hoofdpersoon wordt verliefd op iemand van het andere geslacht, ongeveer dezelfde leeftijd en van dezelfde kleur. De grootste problemen die ze als stel moeten overwinnen is een verschil in sociale klasse. Als er al homoseksuelen een rol spelen is het vaak een comedy, een bijrol of een retezwaar drama. Ik zag het wel, maar het viel me nooit op tot ik een liedje van Claudia de Breij hoorde, genaamd ‘Geen liedje’.
Maar niet alleen op dit gebied ben ik ziende blind geweest. Een vriend van me vertelde ooit eens dat zijn vriendin enorm schofterig was behandeld op een terras in Duitsland. De reden die er werd gegeven sloeg me met stomheid. Ze had een kleurtje. Ik krabde mij eens achter de oren, was zij gekleurd? Ondanks dat ik haar toen al eens in levende lijve had ontmoet, was dat niet iets wat me zo was opgevallen dat het in mijn geheugen was blijven hangen. Ja, als ik er eens goed over nadacht had ze misschien wel een soort van tintje en zou je wat Surinaamse trekken in haar gezicht kunnen ontdekken. Dat me dat niet was opgevallen verbaasde mij zeer.
Toen enkele maanden later iemand  over het solliciteren naar een stageplek van haar dochter vertelde dat haar dochter steeds niet werd uitgenodigd voor een gesprek terwijl de minder hoog scorende, minder presterende blonde studiegenoten allemaal al geruime tijd waren voorzien van een plaatsje en ze zich voorzichtig begon af te vragen of dit dan toch door het kleurtje van haar dochter kwam, gebeurde me hetzelfde. Was dat meisje gekleurd dan? Dat was me eigenlijk niet opgevallen de keren dat ik haar had ontmoet.
Dat ik niet zie dat mensen een kleurtje hebben vind ik niet zo heel erg. Maar dat ik daardoor niet zag dat de wereld die continu om ons heen geschetst wordt heel ver van hun spiegelbeeld afstaat neem ik mijzelf kwalijk. Omdat ik zelf dingen niet meemaakte en ondervond, stond ik er nooit bij stil dat ze wel degelijk bestaan. Want dat is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Racisme, discriminatie en ongelijkheid bestaat wel degelijk. Ik voelde me misschien wel vrij en gelijk, maar mijn realiteit bleek toen ik verder keek dan mijn neus lang was niet meer dan net zo’n ideaalbeeld als de reclame ons voorschotelt.




Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

6 opmerkingen:

  1. discriminatie is helaas van alle tijden. Maar niet van alle mensen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Racisme is vaak onzichtbaar en wordt alleen ervaren door de mensen die weten dat ze vaak met gekleurde ogen bekeken worden. Voor mij is het iets waar ik mee leef maar gelukkig heb ik er niet echt vaak 'last' van. De laatste weken is heel veel onderhuids racisme aan de oppervlakte gekomen en daar ben ik best van geschrokken. Ik wist namelijk wel dat het er was, maar de heftigheid , en de soms aan haar grenzende woede, dat heeft mij best geraakt. Je hebt het mooi geschreven en denk dat het voor veel mensen herkenbaar is.

      Verwijderen
  3. Ja, zoals 't in Nederland nog steeds 'not done' is om bijv. webdesign tips van een vrouw aan te nemen ;) Het leeft hoor... discriminatie ook... :(

    BeantwoordenVerwijderen