donderdag 3 oktober 2013

#WOT deel 40

Blaken ~ 1) Branden 2) Gloeiende hitte afgeven 3) Gloren 4) Gloeien 5) In volkomen gezondheid 6) Schroeien 7) Stralen 8) Uiterlijk goed zichtbaar zijn 9) Zichtbaar zijn


Ik blaak de laatste dagen niet van gezondheid. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het eerder weken zijn dat ik moe ben, wat last van mijn buik heb, af en toe misselijk ben en weinig energie heb. Kortom, enige malaise dus.
Wanneer ik in de spiegel kijk zie ik het zelf. Wallen waar Amsterdam jaloers op is, een tikje grauw en weinig sprankelend. Het kan niet anders dan dat anderen dat ook zien. En toch, als er al iemand naar vraagt, zeg ik dat het goed gaat. Want het gaat niet slecht, ik voel me alleen wat minder goed. Een tijdelijke lichamelijke toestand wat wel weer voorbij gaat.
Het schijnt dat ik ook nogal wat afval. Iemand die mij een paar maanden niet had gezien was erg onder de indruk van mijn, in haar ogen, ingevallen bekkie. Bij nadere bestudering zie ik daar dan weer niets van terug, maar dat schijnt vaker voor te komen als mensen afvallen. Het duurt een hele tijd dat hun blik op zichzelf dat ziet. Wel was het me opgevallen dat een aantal nog niet zo oude kleding stukken tegenwoordig wel erg ruim zaten. Zou ik dan inderdaad zijn afgevallen.
Om dit te onderzoeken was even wat werk nodig. Ik moest eerst op zoek naar de weegschaal. Na de terug verhuizing heb ik dat ding eigenlijk niet meer gezien. Ik ben niet zo van de cijfertjes, veel te confronterend. Na een zoektocht moest het ding eerst worden afgestoft en opnieuw ingesteld. Omdat wij nog een ouderwets mechanische hebben is dat nogal een karweitje. Maar uiteindelijk was dan alles klaar voor het uur U.
Volgens het uur U was ik inderdaad afgevallen. Om en nabij de twaalf kilo vergeleken met twee jaar geleden. Dat is best veel. Helemaal als je je bedenkt dat ik niet sport, niet dieet en erg van lekker houd. Gelukkig weet ik dat die twaalf kilo er geleidelijk af zijn gegaan en staan die los van mijn fysieke toestand. Anders was het tijd voor alarmbellen!

Als ik mijzelf zo beschouw en onder een vergrootglas leg, is het opvallend dat er zo veel mensen mijn  ‘ja hoor, het gaat goed’ voor zoete koek slikken. Ik hoop van harte dat ik zelf wel het lef en de interesse heb om door te vragen als iemand en veel is afgevallen en er ziek uitziet.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

2 opmerkingen:

  1. oeps, dat is behoorlijk, zeg. Niet erg als je je er goed bij voelt maar dat is kennelijk niet het geval. Ik zou voor de zekerheid toch maar eens de huisarts met een bezoekje vereren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meis... naar de dokter hoor... misschien werkt je schildklier te snel of iets dergelijks... :(
    Ik bepaal m'n gewicht tegenwoordig aan de hand van deze site: http://www.eclecticsite.be/calc/absi.htm

    BeantwoordenVerwijderen