donderdag 19 december 2013

#WOT deel 51 / 2013

Introspectie ~ 1) Inwendig onderzoek 2) Innerlijke zelfwaarneming 3) Waarneming van eigen innerlijk 4) Zelfwaarneming 5) Zelfbeschouwing

Elk jaar weer maak ik mij er schuldig aan. En altijd rond deze tijd van het jaar. Niet zo vreemd natuurlijk, niet alleen is het kalenderjaar al bijna voorbij, ik rond ook bijna een levensjaar af. Ik ontkom niet aan een terugblik. Even zwelgen in nostalgie en melancholie.
Centraal staan de vragen: ‘Wat heb ik afgelopen jaar gedaan?’’, ‘Wat heb ik bereikt?’, ‘Ben ik nuttig geweest?’ en ‘Wat kan volgend jaar beter?’. Navelstaarderij van de bovenste plank. En elk jaar opnieuw denk ik: ’Dit is zelfkastijding. Dit zou ik niet moeten willen doen.’ Zonder resultaat, want het jaar erop verlies  ik mijzelf net zo makkelijk weer in dezelfde overpeinzingen.
En toch bespeur ik een kentering. Het accent is aan het verschuiven. Waar ik vroeger vooral mijmerde over hoe mooi alles kan worden, houd ik mij nu vooral bezig met hoe mooi alles is geweest. Ook de verliezen en tegenslagen. Ik waardeer hoe ze me hebben laten zien dat ik zo veel heb om dankbaar voor te zijn.

Waar vroeger alles was gericht op gelukkig worden zijn intro- en retrospectie nu vooral gericht op tevreden en gelukkig zijn. Toch nog wat geleerd in de afgelopen (bijna) veertig jaar.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

2 opmerkingen: