donderdag 5 december 2013

#WOT deel 49 / 2013

Altruïsme ~ gedrag of levenshouding waarbij je mensen helpt zonder eigenbelang

Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet in altruïsme. Er zit altijd eigenbelang in mensen helpen, dingen weggeven, onbetaald werk verrichten. Soms word ik blij van de dingen die ik kan doen. Soms steek ik er iets van op, doe vaardigheden op of leer iets waar ik voordeel mee kan doen. Vaak ook vind ik het gewoon leuk om me ergens mee te bemoeien, inspraak te hebben, invloed te kunnen uit oefenen. Maar vooral haal ik voldoening uit de dingen die ik vrijwillig doe of heb gedaan.

Ik ben dus verre van heilig en al helemaal geen moeder Theresa. En toch draag ik zeer zeker mijn vrijwillige steentje bij. En heb dit ook jarenlang gedaan. Vooral de scholen heb ik altijd zoveel mogelijk ondersteund. Als thuisblijvende moeder vind ik dat ik op deze manier mijn maatschappelijke steentje toch heb bijgedragen. Er zijn zoveel ‘randzaken’ die zonder ouderhulp zo goed als onmogelijk zijn, dat ik met liefde tijd vrijmaakte om kinderen te begeleiden naar toneelstukken. Of helpen met diverse feestversiering ophangen. Of boeken uitzoeken en merken. Of van alles en nog wat inzamelen voor inzamelacties. Klassenouder zijn. Als er een beroep op me werd gedaan deed ik wat mogelijk was.
Toen de jongens wat ouder werden werd de vraag om praktische hulp minder. Daar voor in de plaats kwam wat anders. Er werd gevraagd of ik mijn ervaring met onderwijs, ouders en bijzondere kinderen anders wilde inzetten en meepraten over met name zaken als communicatie tussen school en ouders. En ik nam plaats in de klankbordgroep. Aansluitend hierop sprak ik mee over een mogelijke opzet van naschoolse activiteiten voor kinderen met een sociale stoornis(zoals bijv. ASS of ADHD)  en een normaal of verhoogd IQ.

En nu ben ik dankzij al deze voorgaande dingen in een heel nieuwe en zeer spannende uitdaging gestapt. Ik neem plaats in de ondersteuningsplanraad van het samenwerkingsverband Voortgezet onderwijs Steenwijk/Meppel/Hoogeveen. Een hele mond vol om te zeggen dat ik in een soort MZR stap speciaal gericht op Passend Onderwijs. (voor meer informatie verwijs ik graag naar www.passendonderwijs.nl) En ik heb er zin in!
Natuurlijk omdat ik het interessante materie vind. En ook omdat ik voor mijn kinderen het allerbeste wil. En ook omdat het maatschappelijk belang enorm groot is. En omdat het toevallig een van mijn stokpaardjes betreft.  Maar ook omdat ik hierin ervaringen kan opdoen die me misschien nog wel eens van pas kunnen komen. En omdat ik een kijkje in een normaal behoorlijk gesloten keuken van schoolbesturen krijg. En eigenlijk ook omdat het ook wel lekkerzeggen is. ‘Ja ik ben werkeloos, maar ik steek énorm veel tijd in de OPR VO 22 03.’ En dan dat lekker de rest van de avond uitleggen.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten