Altruïsme ~ gedrag of levenshouding waarbij je mensen helpt
zonder eigenbelang
Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet in altruïsme. Er zit altijd
eigenbelang in mensen helpen, dingen weggeven, onbetaald werk verrichten. Soms
word ik blij van de dingen die ik kan doen. Soms steek ik er iets van op, doe
vaardigheden op of leer iets waar ik voordeel mee kan doen. Vaak ook vind ik
het gewoon leuk om me ergens mee te bemoeien, inspraak te hebben, invloed te kunnen
uit oefenen. Maar vooral haal ik voldoening uit de dingen die ik vrijwillig doe
of heb gedaan.
Ik ben dus verre van heilig en al helemaal geen moeder Theresa. En toch
draag ik zeer zeker mijn vrijwillige steentje bij. En heb dit ook jarenlang
gedaan. Vooral de scholen heb ik altijd zoveel mogelijk ondersteund. Als thuisblijvende
moeder vind ik dat ik op deze manier mijn maatschappelijke steentje toch heb
bijgedragen. Er zijn zoveel ‘randzaken’ die zonder ouderhulp zo goed als
onmogelijk zijn, dat ik met liefde tijd vrijmaakte om kinderen te begeleiden
naar toneelstukken. Of helpen met diverse feestversiering ophangen. Of boeken
uitzoeken en merken. Of van alles en nog wat inzamelen voor inzamelacties.
Klassenouder zijn. Als er een beroep op me werd gedaan deed ik wat mogelijk
was.
Toen de jongens wat ouder werden werd de vraag om praktische hulp
minder. Daar voor in de plaats kwam wat anders. Er werd gevraagd of ik mijn
ervaring met onderwijs, ouders en bijzondere kinderen anders wilde inzetten en
meepraten over met name zaken als communicatie tussen school en ouders. En ik
nam plaats in de klankbordgroep. Aansluitend hierop sprak ik mee over een
mogelijke opzet van naschoolse activiteiten voor kinderen met een sociale
stoornis(zoals bijv. ASS of ADHD) en een
normaal of verhoogd IQ.
En nu ben ik dankzij al deze voorgaande dingen in een heel nieuwe en
zeer spannende uitdaging gestapt. Ik neem plaats in de ondersteuningsplanraad
van het samenwerkingsverband Voortgezet onderwijs Steenwijk/Meppel/Hoogeveen.
Een hele mond vol om te zeggen dat ik in een soort MZR stap speciaal gericht op
Passend Onderwijs. (voor meer informatie verwijs ik graag naar www.passendonderwijs.nl)
En ik heb er zin in!
Natuurlijk omdat ik het interessante materie vind. En ook omdat ik voor
mijn kinderen het allerbeste wil. En ook omdat het maatschappelijk belang enorm
groot is. En omdat het toevallig een van mijn stokpaardjes betreft. Maar ook omdat ik hierin ervaringen kan opdoen
die me misschien nog wel eens van pas kunnen komen. En omdat ik een kijkje in
een normaal behoorlijk gesloten keuken van schoolbesturen krijg. En eigenlijk
ook omdat het ook wel lekkerzeggen is. ‘Ja ik ben werkeloos, maar ik steek
énorm veel tijd in de OPR VO 22 03.’ En dan dat lekker de rest van de avond
uitleggen.
Write On
Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht,
vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag
kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke
donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind
je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er
vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het
vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier!
Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat
anderen je blog kunnen lezen en reageren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten