Macht ~
De eigenschap anderen je wil te kunnen opleggen. Het vermogen om iets te doen,
heerschappij over personen en zaken. Onpersoonlijke kracht die in personen of
voorwerpen aanwezig wordt geacht.
Toeval bestaat niet wordt
wel eens gezegd en dus zal er een voorzienigheid hebben geweten dat ik vandaag
geconfronteerd zou worden met twee totaal verschillende staaltjes van macht.
Macht die de dingen die ik/wij graag zouden willen bemoeilijken.
Oudste staat al bijna het
hele schooljaar dik genomineerd om aan het eind van dit schooljaar de overstap
naar regulier onderwijs te maken. Zijn mentoren vinden hem er klaar voor, wij
denken dat hij er aan toe is en zelf wil hij heel graag. Want hoe goed speciaal
onderwijs ook is, hoe hard het ook zijn best doet alle normale dingen te
bieden, het blijft speciaal onderwijs. En dat is oudste ontgroeit. En hoe eng
ik het ook vind, ik gun hem alle ervaringen die regulier onderwijs hem kan
bieden van harte. En dus hebben we met zijn allen besloten dat hij in augustus
start op een grote scholengemeenschap in ons stadje.
Een klein probleempje. Omdat
oudste overstapt van speciaal naar regulier wil regulier graag het
screeningsrapport hebben wat aangeeft dat hij de overstap kan maken. Logisch
natuurlijk. Je wilt als school graag weten wat je binnenkrijgt en ook beoordelen
of je als organisatie kan bieden wat de leerling nodig heeft. Alleen is dit
rapport verre van positief voor oudste.
De opstellers van dit rapport hebben oudste beoordeeld aan de hand van oude testgegevens, voortgangcijfers en vragenlijsten. Ze hebben hem dus niet in persoon ontmoet of gesproken.
De opstellers van dit rapport hebben oudste beoordeeld aan de hand van oude testgegevens, voortgangcijfers en vragenlijsten. Ze hebben hem dus niet in persoon ontmoet of gesproken.
Helaas laat het oude
testresultaat een lager iq zien dan door ons en zijn docenten werd verwacht.
Veel lager zelfs. Sterker nog, een andere test gaf heel andere resultaten. Helaas
is de eerste wel een gestandaardiseerde en gevalideerde test en de tweede niet.
Nu hebben wij iq nooit als belangrijkste graadmeter gezien maar in het rapport
wordt het gebruikt om te beweren dat hij niet intelligent genoeg zou zijn om
het niveau aan te kunnen. Iets wat door zijn mentoren nooit is benoemd dan wel
gezien. Zijn ontwikkelingsperspectief staat niet voor niks al jaren op
HAVO/VWO.
Het tweede probleem zijn
zijn voortgangcijfers. De voortgang wordt weergegeven in percentages. Oudste
heeft om diverse redenen in het eerste jaar een behoorlijke achterstand
opgelopen in de hoeveelheid af te ronden stof. Het tweede jaar heeft hij deze
achterstand weggewerkt en een deel van de HAVO 2 stof afgerond. Ook Havo 3
begon hij dus met een behoorlijke achterstand. Toen is besloten dat hij de
overstap zou maken naar regulier is er een schema opgesteld waarin hij alle
achterstand wegwerkt en dus Havo 3 afrond in dit schooljaar. Alleen laten de
percentages dus nog een achterstand zien. Volgens de beoordelers gaven deze
percentages in combinatie met zijn toen nog lage gemiddelde cijfers aan dat hij
niet over voldoende capaciteiten beschikt om zijn gebrek aan voldoende intelligentie
te compenseren.
Kortom, wij zijn het niet
eens met het screeningsrapport. En normaal zou ik mijn schouders ophalen en
denken:” Het maakt mij de pis niet lauw. Zolang wij met z’n allen beter weten, vinden
jullie maar wat jullie willen vinden.” Alleen kan dat nu dus even niet. Dit
rapport gaat namelijk gebruikt worden in de afweging of oudste wel of niet
welkom is op regulier onderwijs. De macht van een papieren oordeel.
Natuurlijk laten we het er niet bij zitten. Zowel zijn mentor, als zijn ouders hebben een totaal andere visie en de gedragswetenschapper van de locatie waar oudste zit wilde deze visie wel op papier zetten om als bijlage toe te voegen aan het verslag.
Natuurlijk laten we het er niet bij zitten. Zowel zijn mentor, als zijn ouders hebben een totaal andere visie en de gedragswetenschapper van de locatie waar oudste zit wilde deze visie wel op papier zetten om als bijlage toe te voegen aan het verslag.
Midden tussen het
telefonisch en mail contact over deze kwestie door, kwam er een andere macht
uit totaal onverwachte hoek voorbij zetten.
Middelste heeft al een
tijdje logopedie. Er waren wat achterstanden op auditief gebied en hij heeft
dyslexie. Op auditief gebied waren de problemen niet heel groot maar de
oefeningen die hij deed op het gebied van lezen hielpen hem enorm zijn dyslexie
te beheersen.
Helaas moest middelste opnieuw getest worden voor de zorgverzekeringen daaruit bleek dat zijn auditieve problemen zo klein waren geworden dat ze geen indicatie maar waren voor logopedische ondersteuning. Ze moet de behandeling dus stopzetten, ondanks dat ze hem enorm kan ondersteunen in zijn dyslexie. Dit valt namelijk niet onder de vergoeding die de zorgverzekering moet betalen. En omdat ze niet officieel gecertificeerd is als dyslexie-behandelaar kan de school haar ook niet inzetten. En dus zal een succesvolle ondersteuning moeten worden stopgezet omdat er geen potje is waaruit de logopedie betaald mag worden.
De macht van de potjes geld. En daar valt helaas een stuk moeilijker tegen te strijden.
Helaas moest middelste opnieuw getest worden voor de zorgverzekeringen daaruit bleek dat zijn auditieve problemen zo klein waren geworden dat ze geen indicatie maar waren voor logopedische ondersteuning. Ze moet de behandeling dus stopzetten, ondanks dat ze hem enorm kan ondersteunen in zijn dyslexie. Dit valt namelijk niet onder de vergoeding die de zorgverzekering moet betalen. En omdat ze niet officieel gecertificeerd is als dyslexie-behandelaar kan de school haar ook niet inzetten. En dus zal een succesvolle ondersteuning moeten worden stopgezet omdat er geen potje is waaruit de logopedie betaald mag worden.
De macht van de potjes geld. En daar valt helaas een stuk moeilijker tegen te strijden.
Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een
creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het
bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, plog- of vlogvorm. Het gaat erom
dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije
vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een
metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen,
laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden
terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen
blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.
Zucht....... en dat heb ik al na alleen het lezen van dit verhaal, jij moet dit ook nog eens echt meemaken. Dus bij deze een diepe buiging voor jou en de papieren tijgers krijgen van mij een ongelooflijke rotschop !!! (Niet dat ik de illusie heb dat het helpt, maar het lucht mij zo lekker op !!)
BeantwoordenVerwijderenHet verslag is een beauty geworden, waarin al onze twijfels over het screeningsrapport goed worden verwoord.
VerwijderenEn die dyslexie-ondersteuning is enorm balen. Morgen gaat de logopediste om tafel met zijn mentor. Volgende week zelf maar even om de tafel met school.
Dus inderdaad , heel diepe zucht, maar het houdt me wel leuk bezig.