donderdag 22 mei 2014

WOT DEEL 21 / 2014

Macht ~ De eigenschap anderen je wil te kunnen opleggen. Het vermogen om iets te doen, heerschappij over personen en zaken. Onpersoonlijke kracht die in personen of voorwerpen aanwezig wordt geacht.

Toeval bestaat niet wordt wel eens gezegd en dus zal er een voorzienigheid hebben geweten dat ik vandaag geconfronteerd zou worden met twee totaal verschillende staaltjes van macht. Macht die de dingen die ik/wij graag zouden willen bemoeilijken.


Oudste staat al bijna het hele schooljaar dik genomineerd om aan het eind van dit schooljaar de overstap naar regulier onderwijs te maken. Zijn mentoren vinden hem er klaar voor, wij denken dat hij er aan toe is en zelf wil hij heel graag. Want hoe goed speciaal onderwijs ook is, hoe hard het ook zijn best doet alle normale dingen te bieden, het blijft speciaal onderwijs. En dat is oudste ontgroeit. En hoe eng ik het ook vind, ik gun hem alle ervaringen die regulier onderwijs hem kan bieden van harte. En dus hebben we met zijn allen besloten dat hij in augustus start op een grote scholengemeenschap in ons stadje.

Een klein probleempje. Omdat oudste overstapt van speciaal naar regulier wil regulier graag het screeningsrapport hebben wat aangeeft dat hij de overstap kan maken. Logisch natuurlijk. Je wilt als school graag weten wat je binnenkrijgt en ook beoordelen of je als organisatie kan bieden wat de leerling nodig heeft. Alleen is dit rapport verre van positief voor oudste. 
De opstellers van dit rapport hebben oudste beoordeeld aan de hand van oude testgegevens, voortgangcijfers en vragenlijsten. Ze hebben hem dus niet in persoon ontmoet of gesproken.
Helaas laat het oude testresultaat een lager iq zien dan door ons en zijn docenten werd verwacht. Veel lager zelfs. Sterker nog, een andere test gaf heel andere resultaten. Helaas is de eerste wel een gestandaardiseerde en gevalideerde test en de tweede niet. Nu hebben wij iq nooit als belangrijkste graadmeter gezien maar in het rapport wordt het gebruikt om te beweren dat hij niet intelligent genoeg zou zijn om het niveau aan te kunnen. Iets wat door zijn mentoren nooit is benoemd dan wel gezien. Zijn ontwikkelingsperspectief staat niet voor niks al jaren op HAVO/VWO.

Het tweede probleem zijn zijn voortgangcijfers. De voortgang wordt weergegeven in percentages. Oudste heeft om diverse redenen in het eerste jaar een behoorlijke achterstand opgelopen in de hoeveelheid af te ronden stof. Het tweede jaar heeft hij deze achterstand weggewerkt en een deel van de HAVO 2 stof afgerond. Ook Havo 3 begon hij dus met een behoorlijke achterstand. Toen is besloten dat hij de overstap zou maken naar regulier is er een schema opgesteld waarin hij alle achterstand wegwerkt en dus Havo 3 afrond in dit schooljaar. Alleen laten de percentages dus nog een achterstand zien. Volgens de beoordelers gaven deze percentages in combinatie met zijn toen nog lage gemiddelde cijfers aan dat hij niet over voldoende capaciteiten beschikt om zijn gebrek aan voldoende intelligentie te compenseren.

Kortom, wij zijn het niet eens met het screeningsrapport. En normaal zou ik mijn schouders ophalen en denken:” Het maakt mij de pis niet lauw. Zolang wij met z’n allen beter weten, vinden jullie maar wat jullie willen vinden.” Alleen kan dat nu dus even niet. Dit rapport gaat namelijk gebruikt worden in de afweging of oudste wel of niet welkom is op regulier onderwijs. De macht van een papieren oordeel. 

Natuurlijk laten we het er niet bij zitten. Zowel zijn mentor, als zijn ouders hebben een totaal andere visie en de gedragswetenschapper van de locatie waar oudste zit wilde deze visie wel op papier zetten om als bijlage toe te voegen aan het verslag.
Midden tussen het telefonisch en mail contact over deze kwestie door, kwam er een andere macht uit totaal onverwachte hoek voorbij zetten.


Middelste heeft al een tijdje logopedie. Er waren wat achterstanden op auditief gebied en hij heeft dyslexie. Op auditief gebied waren de problemen niet heel groot maar de oefeningen die hij deed op het gebied van lezen hielpen hem enorm zijn dyslexie te beheersen. 
Helaas moest middelste opnieuw getest worden voor de zorgverzekeringen daaruit bleek dat zijn auditieve problemen zo klein waren geworden dat ze geen indicatie maar waren voor logopedische ondersteuning. Ze moet de behandeling dus stopzetten, ondanks dat ze hem enorm kan ondersteunen in zijn dyslexie. Dit valt namelijk niet onder de vergoeding die de zorgverzekering moet betalen. En omdat ze niet officieel gecertificeerd is als dyslexie-behandelaar kan de school haar ook niet inzetten. En dus zal een succesvolle ondersteuning moeten worden stopgezet omdat er geen potje is waaruit de logopedie betaald mag worden. 
De macht van de potjes geld. En daar valt helaas een stuk moeilijker tegen te strijden.


Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, plog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

2 opmerkingen:

  1. Zucht....... en dat heb ik al na alleen het lezen van dit verhaal, jij moet dit ook nog eens echt meemaken. Dus bij deze een diepe buiging voor jou en de papieren tijgers krijgen van mij een ongelooflijke rotschop !!! (Niet dat ik de illusie heb dat het helpt, maar het lucht mij zo lekker op !!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verslag is een beauty geworden, waarin al onze twijfels over het screeningsrapport goed worden verwoord.
      En die dyslexie-ondersteuning is enorm balen. Morgen gaat de logopediste om tafel met zijn mentor. Volgende week zelf maar even om de tafel met school.
      Dus inderdaad , heel diepe zucht, maar het houdt me wel leuk bezig.

      Verwijderen