vrijdag 20 september 2013

#WOT deel 38

Slim ~ diplomatiek, gaar, gis, goochem, knaphandig, listig, piechem, uitgekookt, uitgerekend, bedachtzaam, bijdehand, clever, geslepen, gewiekst, handig, kien, leep, link, listig, loos, pienter, plat, rap, scherpzinnig, sluw, straf, uitgeslapen, verstandig

Slim is zo’n woord wat zich in meerdere hoedanigheden kan verdoen. Het verhult zijn ware betekenis geregeld in context. Iedereen weet eigenlijk wel wat het betekent tot je vraagt wat slim nou eigenlijk is. Pas nu realiseer ik me hoeveel soorten slim er eigenlijk zijn.
Zo heb je natuurlijk een slim persoon die erg intelligent is, maar er zijn ook slimme personen die wat minder IQ heb maar handigheidjes hebben bedacht waar ik niet snel op zou komen.
Dan heb je nog de typische boerenslimheid, de nuchterheid die me bij tijd en wijle versteld doet staan en iedereen weet dat ‘niet zo slim’ een enorm understatement is en dat je eigenlijk oliedom hebt gedaan. 
En dan heb je hier in de contreien nog een ander interessant gebruik van het woord slim. Met slim wordt hier aangegeven dat iets heel erg is. Dus als iemand op een verhaal van jou reageert met “da’s slim”, is dat een blijk van medeleven en heb je niet net verteld over je laatste geniale inval.(mocht je zelf wel denken verteld te hebben over een geniale inval is dit het moment om die inval nog eens te overdenken)

Slim is voor mij verre van eenduidig. Al mijn kinderen zijn bovengemiddeld intelligent maar zitten allemaal op speciaal onderwijs. Zelf schijn ik erg intelligent te zijn, maar onthouden waar ik mijn sleutels heb neergelegd zit er niet in. Ook manlief is qua herseninhoud niet onbedeeld gebleven, maar het juiste wasprogramma vinden bij de was in de machine lijkt voor hem hogere wiskunde.
Ook de verklaring in het woordenboek geeft mij geen antwoord op de vraag ‘wat is slim?’. Ik vind zelfs dat er tegenstrijdige woorden staan als mogelijke verklaringen. Is sluw hetzelfde als verstandig? Zijn bedachtzaam en bijdehand niet twee totaal verschillende dingen?

Wat ik wel heel slim vind is dat ik dit blog heb geschreven zonder precies te weten welke betekenis van slim ik zou gaan gebruiken en uitwerken. Heel handig gedaan!


Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten