zondag 23 oktober 2022

#wot 2022 deel 39

 

Zodra het september is begin ik in de stemming te komen. Ik wacht ongeduldig tot de bladeren gaan verkleuren, de eikels gaan vallen en het gras bezaaid ligt met kastanjes.

Thuis worden de dekentjes weer uitgevouwen op de bank. De slofjes worden weer uit de schoenenkist gehaald en de warme vesten, sjaals en omslagdoeken uit de kast gehaald.

’s Avonds gaan de gordijnen op tijd dicht en installeer ik mij in mijn eigen holletje. Laat de herfststormen maar komen!

 

Dit jaar moest ik lang wachten. Het bleef maar mooi weer. Er viel nauwelijks regen. En hoewel de bladeren wel kleurden bleven de eikels en kastanjes hangen waar ze hingen. Dit jaar moest ik wachten tot oktober voor het weer zich eindelijk aanpaste aan mijn stemming.

 

Stemming: het gevangen worden in een aanhoudend ervaren van een bepaalde emotie. Een stemming is een zijnstoestand.

 

Zoals je vast al geraden hebt, heb ik zeer weinig last van herfstdepressie. Ook de winterse variant heeft weinig vat op mij. Hoe anders is dat voor mensen in mijn directe omgeving.

Binnen het gezin zijn er twee personen waar ik aan hun stemming kan aflezen in welke maand we zitten. Zodra de R in de maand zit begint het feest. De schouders zakken wat. De mondhoeken krijgen steeds meer moeite de weg omhoog te vinden en het energiepeil neigt steeds vaker naar standje reserve.

 

Hoewel het zeer zichtbaar is is het niet altijd eenvoudig te begrijpen. Ik krijg juist energie van het korten van de dagen. Of eigenlijk is het meer dat ik precies genoeg energie heb om de korte dagen vol te houden en daarna geoorloofd op de bank mag hangen “want het is al vroeg donker”. Het past beter bij mijn leef ritme. Ook word ik juist in de zomer wat minder opgewekt. Warmte eist haar tol van mijn lijf. Het functioneert nou eenmaal beter bij 15 graden dan bij 25 graden.

Misschien speelt er ook een beetje ijdelheid mee. In het donker kan ik onbeperkt stralen. In de zomer kan mijn sprankelende karakter niet op tegen de zon. Daar zou ieder toch een tikje sikkeneurig van worden?


2 opmerkingen:

  1. Hier van hetzelfde laken een pak, echt Herfstkind dus... Ik geniet van de donkerte, verbeeld me dat ik dan meer inspiratie meer krijg/heb...

    Greetz,
    Irene
    https://www.ipixtitude.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dus! En ik 'mag' dat soort dingen ook meer van mezelf. Hoef niet continue nuttig te zijn. Zodra het donker wordt mag ik van mezelf fröbelen, haken, lezen, schrijven, bloggen.

      Verwijderen