maandag 28 maart 2022

#wot deel 10, 2022

 

Wat is wijsheid? Dat is een vraag die de afgelopen dagen vaak gesteld is bij mij thuis. Met twee covid-positieve mensen, een werkend, een werkzoekend en een als vrijwilliger bijdragende aan de maatschappij een zeer relevante vraag.

 

Wijsheid: gerijpt inzicht; de waarheidmate waarin gerijpt inzicht wordt getoond

VOLGENS HTTPS://NL.WIKTIONARY.ORG/WIKI/WIJSHEID

 

De eerste keer dat de vraag op kwam was woensdag. Nummer 1 had een positieve zelftest en ging naar de teststraat. Ga ik mee? Vragen we een broer om mee te gaan? Of is ze fit genoeg om zelfstandig op de fiets te gaan en laten we dus niemand risico lopen? Het laatste bleek op dat moment de beste oplossing.

 

Donderdag kwam de vraag opnieuw voorbij. Nummer 2 was verre van fit, begon zich steeds slechter te voelen en kreeg een testadvies. Deze riep al meteen dat hij zelf heen zou rijden dus dat probleem was al snel van de baan. Maar met nummer 1 ggd-positief en nummer 2 thuisnegatief vroeg ik mij toch af of het verstandig was wel naar de bieb te gaan.

Een negatieve thuistest en de site van de rijksoverheid gaven uitsluitsel. Geen isolatie of quarantaine voor huisgenoten dus bij negatieve test gewoon gaan.

 

Ook zoonlief moest eraan geloven. Aan de thuistest dan welteverstaan. Hij is een roker en hoest dus zeer geregeld. Een sollicitatiegesprek gaat dan toch net wat lekkerder als je zo zeker mogelijk weet dat je niet onbedoeld een virus overbrengt. Gelukkig was de test negatief. De uitslag van de sollicitatie is nog niet bekend.

 

Zaterdag ging mijn al niet zo heel beste fitheidsgevoel achteruit. Hoofdpijn, wat meer moeite met ademen, moe. Laten we maar het zekere voor het onzekere nemen en een testje doen om er achter te komen of ik net als twee van mijn kinderen dagenlang niks mag gaan doen op mijn kamer. Waar manlief dan moet slapen zien we wel weer als de test positief is.

Maar dat was hij niet.

 

Maandagochtend. Nummer 1 is bijna weer beter, nummer 2 knapt op en ik voel me gammel. Ondanks dat ik niet denk dat ik nu opeens magisch wel positief ben test ik voor de zekerheid toch maar. Ik heb namelijk een vrijwilligersbijeenkomst en ik wil toch niet op mijn geweten hebben dat ik een coronagolf ontketen onder de toch al niet sterk bezette vrijwilligersgroep.

 

We wikken en wegen wat af. Ik prijs ons gelukkig dat we het covidvirus zo lang buiten de deur hebben weten te houden. Nummer 1 rolt zoals eigenlijk al haar hele leven zeer aardig door het ziekteproces heen. Nummer 2 heeft wat meer last maar ook dat is volgens het geijkte patroon. Die wordt van elk virus in een klap heel ziek, blijft dat een of twee dagen en even zo plotseling is het weer achter de rug.

Dat nummer 3 niet ziek wordt past in hetzelfde patroon. Die is ove een week of wat een of twee dagen doodziek en gaat daarna weer door alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

 

Zelf ben ik vooral blij en opgelucht dat ik zelf nog steeds negatief test. Ik hoef niet te weten hoe ik dit virus door zal komen. Laat mij maar lekker genieten dat mijn hart nog steeds naar behoren klopt. Lijkt me wijsheid genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten