woensdag 27 januari 2021

#wot deel 3, 2021

 

Agenda = 1) Afsprakenboek 2) Boek met kalender 3) Chronologisch aantekenboek 4) Dagboek 5) Dagorde 6) Datumboek 7) Dingen die gedaan moeten worden 8) Geheugensteun 9) Kalender

 

Jarenlang waren mijn agenda en mijn tas onafscheidelijk. Alles moest genoteerd, gecontroleerd en naar het planbord en de familiekalender gekopieerd. Het was mijn houvast in roerige tijden. Mijn rots in het oerwoud van afspraken, sportmomenten, overlegmomenten en logeerafspraken. Geen afspraak werd bekrachtigd zonder een blik in de agenda.

 

Ik heb ze in allerlei soorten en maten gehad. Jarenlang vond ik het erg fijn om een mooi exemplaar te hebben van bijvoorbeeld Happinez of Flow. De wat luxere uitstraling, de mooie kleuren en inspirerende afbeeldingen en teksten gaven een goed gevoel tijdens het proberen te ordenen van de hectiek van die dagen. Deze bijzondere exemplaren heb ik ook nog altijd in mijn kast staan. Ik kan het niet over mijn hart krijgen definitief afscheid te nemen van deze agenda’s. Officieel omdat ze zo mooi zijn, officieus omdat ze in een heftige periode waarin ze mijn leven een beetje structuur gaven, een beetje verfraaiden, onmisbaar waren. Ze staan een beetje symbool voor het doorstaan van de stormen.

 

Toen ons leven een stuk overzichtelijker was geworden werden de agenda’s zakelijker. Ze hoefden er niet fraai uit te zien. Ze moesten functioneel zijn. En als het even kon verantwoord. In deze periode had ik vooral agenda’s van Loesje en de Hartstichting. Ze voldeden aan de eisen en droegen een klein steentje bij aan doelen die belangrijk voor me zijn.

Maar hoe handzaam, overzichtelijk en functioneel ze ook waren, ik gebruikte ze minder en minder. Afspraken werden snel in de telefoon genoteerd en later op de familieplanner gezet. En een ieder mag dat lekker zelf doen. Ik houd niet meer alles bij. Wat niet op de kalender staat word niet door mij onthouden wat weer bijdraagt aan de verzelfstandiging van de gezinsleden. (lees: niet op de kalender, niet mijn verantwoordelijkheid)

 

Dit jaar heb ik voor het eerst geen papieren agenda meer. Voor het eerst vulde ik niet halverwege december mijn persoonlijke gegevens in op de eerste bladzijden. Om vervolgens alle belangrijke verjaardagen te gaan noteren. En de afspraken die al staan voor het nieuwe jaar. Geen vooruitblik naar wat voor me lag. En dat ik dat nu pas besef geeft wel aan hoezeer ik het ben ontgroeid.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten