woensdag 25 november 2020

#WOT deel 47, 2020

Regen = 1) Atmosferische neerslag 2) Bui 3) Depressieverschijnsel 4) Hemelwater 5) Meteorologische term 6) Natuurverschijnsel 7) Neerslag 8) Weertype.

 

Dit jaar hebben we maar weinig ‘echt’ herfstweer gehad. Geen dikke najaarsstormen waarbij de wind om het huis huilt en de bomen kaal blaast. Geen regen die tegen de ramen slaat waardoor je blij bent dat je lekker warm binnen zit en nog maar eens diep onder je dekentje kruipt. De bladeren hebben nauwelijks gedanst en de regenlaarzen hebben bijna ongebruikt bij de achterdeur staan wachten tot ze werden uitgelaten.

Veel mensen lijken het helemaal niet erg dat de herfst dit jaar een beetje wordt overgeslagen, maar ik mis het. Ik mis het balen als je overvallen wordt door een bui. Ik mis het gevoel van geborgenheid terwijl de wind waait en de regen klettert en ik veilig en warm binnen zit. Ik mis het dansen van de bladeren, het stampen door de plassen en het gekraak als ik door een dikke laag afgevallen blad loop. Ik mis de seizoenen.

 

Hoewel het af en toe lijkt alsof het altijd regent zijn er veel tekenen dat dat best wel mee valt. Misschien zelfs wel een beetje tegen. De lage waterstand in de omringende meren, kanalen en rivieren is daar een goede indicatie voor. Waar we eerder in Meppel bang waren voor natte voeten aan het eind van de herfst, moeten we nu meer vrezen voor doorbrekende dijken en verzakkende kades door verdroging.

Of het nou regent of niet, de dreiging van natte voeten blijft. We raken van de regen in de drup.

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten