woensdag 18 november 2020

#WOT deel 46, 2020

 

Heb je wel eens gehoord van het begrip ‘jeukwoorden’? Jeukwoorden zijn woorden die een antipathie oproepen. Ze zijn er in verschillende soorten en maten maar ze behoren opvallend vaak tot jargon. Voorbeeld van jeukwoorden is ‘een stukje’. Persoonlijk krijg ik de figuurlijke kriebels van ‘zeg maar’. En ook ‘dat zit op mijn allergie’, ’dat moet even landen’ en ‘dat gaan we handelen’  veroorzaken bijna fysieke ongemak.

Transparant hoort voor mij bij deze woorden.

 

Transparant = 1) Doorschijnend 2) Doorzichtig 3) Helder

 

Voor mij is transparant het nieuwe decentraliseren, het nieuwe herinrichten, het nieuwe ‘we gaan het allemaal anders doen omdat we nu denken dat dat beter is maar eigenlijk zorgen we alleen maar voor meer verwarring, afstand, ondoorzichtigheid en bureaucratie’.

Hoewel ik helemaal voor eenvoud, eenduidigheid en duidelijkheid ben in organisaties ben ik bang dat transparant gewoon het zoveelste jeukwoord wordt. Goed bedacht, alleen zo verrekte slecht uitgevoerd.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten