dinsdag 10 november 2020

#WOT deel 45, 2020

 

Spelregels = 1) regels volgens welke een spel gespeeld worden 2) regels volgens welke men dient te handelen 3) regel die bij het schrijven van woorden in acht genomen dient te worden.

 

Spelletjes, ik heb er een haat/liefdeverhouding mee. Hoewel ik het spelen van spelletjes best heel leuk vind kan ik vreselijk slecht tegen mijn verlies.

Spelletjes zijn echt een afspiegeling van hoe ik in de maatschappij sta. Ik ben niet slecht in spelletjes maar ook niet vreselijk goed. Ik ben het veelal niet eens met de regels maar durf er niet teveel van af te wijken. Bluffen kan ik niet. En wanneer ik stilletjes mijn zetten probeer uit te spelen heeft iedereen mij door omdat ik ‘te stil’ ben. En als ik aan het eind niet gewonnen heb voel ik me bekocht dat mijn best niet goed genoeg was.

 

Ondanks dit alles heb ik met de kinderen wel altijd spelletjes gedaan. Ik vind ze namelijk erg belangrijk in het leren omgaan met wachten op je beurt, je houden aan spelregels, winnen en verliezen. Ik kreeg het zelfs voor elkaar om af en toe expres te verliezen om het zelfvertrouwen van ze een zetje de goede kant op te geven. Maar het heeft best een tijd geduurd voor ik er ook van kon genieten.

Spelletjes zijn namelijk helemaal niet eenvoudig voor kinderen en zeker niet voor temperamentvolle kinderen met wat obstakels in hun sociale ontwikkeling. Maar toen ik ontdekte welke spelregels hun school voor speciaal onderwijs hanteerde werd het een stuk leuker. Die heb ik meteen thuis ook ingevoerd. Sommigen gebruiken we nu nog.

 

Een korte samenvatting:

Regels worden vooraf doorgenomen en door iedereen bevestigd.

 De timetimer/kookwekker helpt als nadenktijd uit de hand dreigt te lopen.

Het kaartspel pesten is vanwege een gebrek aan eenduidige regels per direct verboden en vervangen door Uno.

En een heel belangrijke, de winnaar ruimt op.

 

Deze redelijk eenvoudige afspraken hebben al menig spelletje gered, al denk ik dat ik ze er voor de feestdagen nog wel even aan moet helpen herinneren. Scheelt toch een hoop herrie.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten