donderdag 7 november 2013

#WOT deel 45 / 2013

Scherp ~ 1) op scherp staan (klaar om te gaan doen wat er moet gebeuren) Synoniem: alert zijn 2) met scherp schieten (met echte kogels schieten) Synoniem: 3) op het scherp van de snede

Als persoon kan ik behoorlijk scherp uit de hoek komen. Hoewel ik met de jaren wel een beetje wijzer, voorzichtiger en bedachtzamer ben geworden heb ik nog steeds momenten waarop ik mijn tong zou willen afbijten. Ook mijn humor heeft een scherp randje. En soms is het op, maar soms ook over het randje.
Mijn blogs hebben dit scherpe randje veelal niet. Juist omdat ik tijd neem om te overdenken hoe ik mijn punt of mening het beste kan neerzetten komen hierin vooral mijn bedachtzame, twijfelende en onzekere kant naar voren. Tenminste, dat vind ik.
De enige keren dat ik een vlijmscherp blog schrijf, denk ik niet na maar schrijf recht uit het hart. Zonder nadenken reageer ik op iets wat me tot in mijn ziel heeft geraakt. Soms ben ik oprecht gekwetst, maar soms ook regelrecht boos. Dan is er even geen ruimte voor twijfel en ben ik al helemaal niet onzeker. Ik schrijf, druk op publiceer en maak me een minuut of vijf later pas zorgen over wat ‘men’ er wel niet van zal vinden. En eigenlijk zijn de reacties bijna altijd positief.
Slechts een keer heb ik een echt nare ervaring gehad. Dat was nog op hyves en ging om dit blog. Iemand vond echt dat ouders tt de grond toe afgebrand mochten worden en noemde dat ’advocaat van de duivel spelen’. De eerste keer dat het me opviel dat het zo’n persoon niet ging om de discussie en argumenten maar om het kwetsen van de schrijver van de blog. Iets wat me nu nog steeds dwars kan zitten.

Soms zou ik willen dat ik wat minder na zou denken en wat meer vanuit dat gevoel zou schrijven. Maar dan zou ik ook blogs schrijven vanuit een onderbuikgevoel. Een gevoel wat niet nader bekeken wordt maar enkel geventileerd. En dat is nou precies het soort blogs waar ik een schijthekel aan heb, dus dan maar bedachtzaam, twijfelend en onzeker met af en toe een scherpe uitschieter.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

4 opmerkingen:

  1. Wat mij betreft hou die scherpe humor/verhalen in je persoonlijke contacten, ik vind dat een hele leuke eigenschap van je die `live'' het beste tot zijn recht komt. Jouw guitige hoofd brengt dan de nuancering aan, iets wat je mist als je het alleen leest. Juist jouw stijl maakt je blogs zo fijn om te lezen en zetten mij aan het denken , verbale diarree hebben al genoeg op het net....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vandaar dus ook dat ik die onderbuik vermijdt. Niet mijn stijl en zeker niet mijn 'ding'

      Verwijderen
  2. puntig, to the point, scherp en niet kwetsend, dat kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker zijn er mensen die het kunnen. Het zijn er alleen minder dan al die mensen zelf denken

      Verwijderen