donderdag 29 augustus 2013

#WOT deel 35

Dankbaarheid ~ 1) Blijk van erkentelijkheid 2) Danken 3) Erkentelijkheid 4) Erkentenis 5) Uiting van dank

Wat een lastig woord deze week. Ik heb zoveel om dankbaar voor te zijn dat ik niet kan kiezen wat ik tot onderwerp van dit blog maak.
Al vrij jong leerde ik dat je wel kunt gaan zitten simmen om alles wat je niet mag, niet kan of niet hebt, maar dat je beter kunt kijken naar wat je wel hebt en dat op waarde schatten en waarderen. Wie dat kan loopt over van dankbaarheid. Dankbaarheid voor de liefde in het leven. Dankbaarheid voor de schoonheid van kleine dingen. Dankbaarheid voor dierbare momenten, fijne personen, mooie vriendschappen. Mijn leven zit vol dingen die ik niet wil missen en dus ben ik dankbaar dat ik ze niet hoef te missen.

Wie nu denkt dat ik de hele dag met een gelukzalige glimlach op de lippen door het leven zweef, heeft het helemaal mis. Want ook ik heb het vaak te druk met muizenissen in mijn hoofd om dankbaar te zijn voor het alledaagse. Ik maak mij geregeld te druk om even stil te staan bij de bijzonderheid van het gewone. Ook ik neem het normale bijna altijd voor lief.

Maar soms, als ik mezelf weer eens dreig voorbij te lopen, of te veel van mezelf eis, of te veel pieker, maak ik pas op de plaats en tel mijn zegeningen. Meestal kom ik niet ver. En dat hoeft ook niet want al snel besef ik weer hoe rijk en gevuld mijn leven is. Dan weet ik weer hoeveel ik heb om dankbaar voor te zijn. En dat ben ik dan ook.



 Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

4 opmerkingen:

  1. count your blessings, maar om dat nu dankbaarheid te noemen. Ik kon er ook niets mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ieder zijn eigen invulling. Voor mij zit de dankbaarheid dan ook niet in het tellen van de zegeningen maar in het beseffen hoe gezegend ik ben. Dat ik er van kan en mag genieten.

      Verwijderen
  2. Veel herkenning, alleen heb ik ieder dag momenten van dankbaarheid, behalve dan de periodes dat er veel verdriet is, zoals velen wel zullen ervaren.
    Groet, Margreet pielage http://joytimefactor.com/2013/09/03/dankbaarheid/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in groot verdriet is het vaak lastig dankbaar te zijn. Groet terug

      Verwijderen