woensdag 10 juli 2013

een belofte

Vorig jaar wisten we niet zo goed wat we onze oudste voor zijn verjaardag moesten geven. Hij had geen cadeau-ideeën en ook mijn cadeaugeheugen (daar waar ik eerder uitsproken wensen in opsla) liet mij in de steek. Het enige wat in mij op kwam waren dingen die hij graag een keer zou doen. Na lang nadenken besloten we hem dat cadeau te doen. Hij mocht een dag op stap met zijn moeder en een dag op stap met zijn vader.
Met manlief ging hij eerst uit eten bij de plaatselijke pizzeria, daarna gingen ze samen naar de bioscoop om een zogenaamde mannenfilm te bekijken. Zowel vader als zoon hadden een heel leuke avond. Lekker pizza eten en daarna een knokfilm kijken, alles wat deze mannen leuk vinden.

Het uitje met mij had een ietwat ander karakter. Iedere keer dat manlief en ik naar de sauna waren geweest vroeg hij ons het hemd van het lijf. Hoe hadden we het gehad? Was heet fijn? Hoe voelde het? Hoe werkte zo’n sauna? Steeds vaker gaf hij aan dat hij ook wel eens naar de sauna wilde om te ervaren hoe en wat het was. Wij gingen dus samen een dagje naar de sauna. En dat beviel hem uitstekend!
Oudste heeft eigenlijk nooit problemen gehad met naakt. Hij heeft nooit valse schaamte gekend. En hij vind bloot zijn geen enkel probleem. Dat is natuurlijk wel een groot voordeel als je naar de sauna gaat. Wat oudste ook heel goed kan is zich vermaken met een boek. Dus ook tussen de sauna-gangen door hoefde hij zich niet te vervelen. Het enige wat echt even wennen was, was het zweten. Zweten wordt toch snel als ‘vies’ ervaren en het kostte dan ook wat moeite hem te overtuigen dat in de sauna zweten juist heel goed is.Maar toen we naar huis reden was zijn conclusie zeer duidelijk. Naar de sauna gaan was fijn en hij wilde graag nog een keer mee.

Toen in het voorjaarzijn cijfer voor zijn minst favoriete vak ernstig onvoldoende was en zijn motivatie hier wat aan te doen nihil, zochten we een manier om hem te stimuleren toch zijn best te doen. We spraken af dat als zijn cijfer voor Frans op het eindrapport voldoende was, we weer samen naar de sauna zouden gaan. Het heeft gewerkt. Met hard werken heeft hij zijn cijfer  weten op te halen naar een 5,6. Precies voldoende dus.
Vandaag ga ik een belofte inlossen. Vandaag gaan we lekker samen naar de sauna. En hij heeft er minstens zoveel zin in als ik. Heerlijk toch?


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk... dat is goed toeven daar. Genoten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Het was weer heerlijk. En gelukkig vond oudste dat ook :)

      Verwijderen