maandag 23 mei 2022

#wot deel 18, 2022

 

Er zijn momenten dat mijn dagelijks leven lijkt gevuld met louter en alleen ergernissen. Niet iets waar ik vrolijk van word. Meestal probeer ik mijn ergernissen dan ook af te breken in kleine ergernisjes en deze dan een voor een te bekijken en weg lachen. Want vaak is het toch best een beetje bespottelijk waar ik me zoal druk over kan maken.

Vaak lukt het me om op deze manier mijn humeur wat te verlichten. Als je al niet meer om jezelf kan lachen ben je pas echt verloren toch?

 

Ergernis: 1) Aanstoot 2) Beproeving 3) Bezoeking 4) Chagrijn 5) Gekwetstheid 6) Geprikkeldheid 7) Geraaktheid 8) Grief 9) Handeling 10) Het aanstoot geven 11) Het aanstoot nemen 12) Het zich ergeren 13) hinder 14) Iets dat aanleiding geeft om zich te ergeren 15) Irritatie 16) Kwelling 17) Maaien 18) Misnoegen

 

BETEKENIS GEPLUKT VAN HTTPS://WWW.ENCYCLO.NL/BEGRIP/ERGERNIS

 

Maar soms zijn ergernissen wat hardnekkiger. Vooral in mijn werkomgeving. Want waarom denken mensen toch dat ze niet netjes met een winkel of bibliotheek hoeven om te gaan? Waarom is het oké om alles over hoop te trekken, luk raak ergens terug te zetten of leggen en weg te gaan? En o wee, als iemand erover iets tegen ze zegt. Daan worden ze nog boos ook. Daar heeft een winkel toch personeel voor? Daarom staat u toch achter die counter. Daar zijn toch mensen voor om dat op te ruimen?

 

Meestal lukt het me aardig me over dit soort opmerkingen heen te zetten. Soms niet en schiet er uit dat het helaas niet in mijn functie-omschrijving staat andermans zooi op te ruimen. Helemaal niet omdat ik er als vrijwilliger sta en dus geen cent betaalt krijg. Soms voeg ik daar in gedachten aan toe dat als ik mensen moet opvoeden ik net zo goed thuis had kunnen blijven, dat zijn tenminste mijn eigen kinderen.

Maar meestal laat ik het maar bij slikken, glimlachen en het vrijwilligersmantra: Erger u niet, verwonder u slechts.

2 opmerkingen: