woensdag 28 april 2021

#wot deel 16, 2021

 

Al een tijdje voel ik me minder fit. Geen echt grote issues, alleen behoorlijk vermoeid snel hoofdpijn, geregeld wat licht in het hoofd. Gewoon wat minder fit. Maar toen manlief mij er op wees dat ik wel erg zwaar ademde en ik zeer kortademig klonk werd het tijd voor een bezoekje aan de teststraat. De test was negatief dus rees de vraag waar mijn klachten dan vandaan zouden komen. Een bezoek aan de huisarts werd gepland.

 

De huisarts vond het verstandig een aantal zaken te onderzoeken om wat zaken uit te kunnen sluiten. De saturatie werd gemeten evenals de bloeddruk. Er mocht bloed worden geprikt om de diverse waarden weer eens te bekijken. En er werd een ecg (hartfilmpje) gemaakt.

De eerste uitslagen wezen niet op een probleem met de longen. Ook het ecg gaf geen aanleiding tot onrust. De bloeddruk en de hoeveelheid vocht in mijn voeten en enkels wel. In overleg werd ik daarom verwezen naar de cardioloog en een hartecho.

Om een lang verhaal voor nu even af te ronden. Tot nu toe staat vast dat ik geen vocht in de longen heb, geen afwijkende hartecho, een goed ecg, geen longontsteking en prima bloedwaarden. Waar de klachten dan wel vandaan komen wordt verder bekeken.

 

Cijfers = 1) Getal 2) Schoolprestaties (in een rapport of cijferlijst)

 

Ik ben niet echt van de cijfertjes, maar die getallen binnen de gezondheidszorg intrigeren mij mateloos.

Het moment dat ik de uitslag van het bloedonderzoek binnen heb open ik op internet de tabbladen met tabellen en cijfers. Ik kijk wat de als normaal geldende waarden zijn, vergelijk ze met die van mezelf en zoek op welke betekenis hieraan gegeven kan worden in combinatie met mijn symptomen.

Inderdaad, zelf dokteren tot na de komma. Maar nooit zover dat ik het denk beter te weten dan de arts. Hooguit zover dat ik snap waarom ze iets wel of niet goed vinden.

Deze diagnostische kant van de geneeskunde heb ik altijd al interessant gevonden. Het optellen van symptomen. Het onderzoeken van vermoedens. En deze informatie dan herleiden tot een conclusie en mogelijke behandelwijze leek me zeer interessant. Helaas hield de cijfermatige kant van de Natuurkunde me van een succesvolle vwo-carrière waardoor ik al vroeg afscheid moest nemen van mijn kans op een studie geneeskunde. Maar de fascinatie voor de cijfers in de onderzoeken is niet meer weggegaan.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten