vrijdag 30 juni 2017

#WOT 2017 deel 26

Gal ~ 1) Bijbelboek (afk.) 2) Bitter lichaamsvocht 3) Bitter vocht 4) Bittere gemoedsstemming 5) Bittere stof 6) Bittere vloeistof 7) Bitterheid 8) Boosheid 9) Boze stemming 10) Deel van het lichaam 11) Dier 12) Door de lever afgescheiden vloeistof 13) Eenheid van versnelling 14) Fransman 15) Gezwel op planten 16) Haat 17) Inwendig lichaamsdeel

In het stadje waar ik woon hebben we langs de gracht een straatje liggen wat Galmanspad heet. Ik heb dat altijd een intrigerende naam gevonden. 
Wat was een Galman? Of wie natuurlijk. Wat zou de reden zijn dat juist dit kleine stukje straat zo is genoemd. Waarom heet de overkant Zuideindigerpad, terwijl dat niet en het Galmanspad wel uitkomt op het Zuideinde?
Voor een antwoord op deze vragen zou ik natuurlijk eens mee kunnen lopen met een van de historische stadswandelingen. Of naar stichting Oud Meppel fietsen en daar eens vragen of iemand het weet. Of internet doorspitten, misschien staat daar een antwoord. Ik besluit eerst maar eens online te kijken of ik iets kan vinden.

In de fotoarchieven van Oud Meppel vind ik wat ik zoek. Het antwoord is een beetje teleurstellend. Niets met gal. Niets met galg. Niets bijzonders. Enkel dit:

 het Galmanspad, vernoemd naar Jan Galman, een waterbouwkundige uit Amsterdam, die omstreeks 1852 de vaarweg door Meppel wijzigde
(tekst van de website van Oud Meppel link )


Jammer, in mijn hoofd waren alle verklaringen een stuk spectaculairder. Misschien moet ik daar eens wat mee doen. 

7 opmerkingen:

  1. tja, vaak is het leuker om te fantaseren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt gelijk. Soms is de werkelijkheid niet half zo leuk als mijn fantasie

      Verwijderen
  2. Ik voel een spannend verhaal aankomen over een galman... Ik stel me er direct een onooglijk verschrompeld mannetje met gele huid bij voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en dan maar zeggen dat ik fantasie heb! Maar hij is opgeslagen hoor, het gele mannetje

      Verwijderen
  3. Oeh... hier ook zo'n interesse altijd in de herkomst van bijvoorbeeld straat- en plaatsnamen... :-) Al is het antwoord niet altijd even intrigerend... Komisch dan weer... :-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt in jouw woonplaats zulke intrigerende namen. Laan van Anger, Cronjéstraat, de Johannes de Deo zijn namen die me al sinds klein meisje intrigeren

      Verwijderen
  4. Wat een mooie zoektocht met een wat minder spectaculair einde. Vaak is de jacht leuker dan de vangst :).

    BeantwoordenVerwijderen