vrijdag 16 juni 2017

#WOT 2017 deel 24

Recept ~ 1) Bereidingsvoorschrift 2) Bereidingsvoorschrift van een geneesmiddel 3) Bereidingsvoorschrift van spijzen 4) Bereidingswijze 5) Briefje voor geneesmiddel 6) Dokters eetvoorschrift 7) Doktersvoorschrift 8) Formule 9) Gebruiksvoorschrift 10) Geneesmiddelenbriefje 11) Kookinstructie 12) Kookvoorschrift 13) Medische term 14) Prescriptie

Als ik ergens geen genoeg van kan krijgen is het recepten. Ik ben er gek op. Niet alleen omdat ik van koken en lekker eten hou. Ik vind het heerlijk om recepten te lezen. Zelfs als ik ze nooit ga koken.
Een gevolg van het leuk vinden om door recepten te bladeren is dat ik een leuke collectie aan kookboeken heb. Sommige gekregen vanuit de boekenkast thuis, andere zelf gekocht toen ik koken steeds minder als een noodzakelijk iets begon te zien en lol kreeg in het bereiden van diverse gerechten.
Hoewel ze al een tijd niet meer allemaal beneden in de kast staan heb ik het niet over mijn hart kunnen krijgen een enkel kookboek weg te doen. Zelfs als ik er nooit een gerecht uit heb gemaakt of zal gaan maken.

In de loop van de tijd zijn er wel een aantal recepten die zeer populair zijn. Sommige omdat ze zo snel en makkelijk zijn. Andere omdat ze heerlijk feestelijk zijn. En soms omdat een goede appeltaart altijd lekker is.


Toen mijn  kinderen interesse kregen in koken waren dit de gerechten die ze graag wilden maken. Punt was alleen dat het recept van appeltaart verloren is gegaan in de brand in onze woning. Andere recepten zijn mondeling doorgegeven door mijn moeder en deze hebben een opmerkelijk hoog gehalte snufjes van dit en beetjes dat, als je hebt een handje zus en anders een scheutje zo. Koken op herinnering en gevoel zogezegd.





Ik besloot een kookschrift te gaan maken. Een schrift met alle recepten die ik veel maak. Mijn eigen recepten verzameling. Ik kocht een schrift met harde kaft en begon direct met het noteren van het recept van appeltaart. En dat is het enige recept wat ik er ooit ingeschreven heb.

Alle andere recepten zitten er wel in. Op receptenkaartjes. Op kladblaadjes. Geprint. Op allerlei manieren is mijn schrift gevuld met recepten. Maar het lijkt in geen velden of wegen op het naslagwerk wat ik mijn kinderen wil nalaten. Het is de gedachte die telt zullen we maar denken. En misschien komt er een dag dat ik flauw word van al die losse papiertjes en ze toch eens opschrijven.

2 opmerkingen:

  1. Mappen vol uitgeknipte, uitgeprinte recepten van toen en nu. En kaartjes uit supermarkten natuurlijk. Maar vaak leg ik in gedachte wat ingrediënten bij elkaar en Google ik die voor weer iets nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik vooral met de inhoud van het groentepakket wat wij wekelijks ophalen. Daar zitten vaak dingen in die minder bekend zijn bij mij. Ook een leuke kant van koken.

      Verwijderen