zondag 4 juni 2017

#WOT 2017 deel 22

Luisteren ~ 1) Aandacht schenken 2) Aanhoren 3) Afluisteren 4) Aandachtig horen 5) Auditief waarnemen 6) Behoren 7) Beluisteren 8) Bemerken 9) Fluisteren 10) Gehoorzamen 11) Gericht horen 12) Horen 13) Iets vernemen 14) Ingesteld om te horen 15) Invloed van iets ondergaan 16) Laat zich makkelijk sturen 17) Met aandacht horen 18) Met het oor waarnemen

In mijn tienertijd stond het altijd hoog op de lijst van hobby’s, muziek luisteren. Ik kon het uren en uren achter elkaar. Ik luisterde muziek, probeerde de teksten te ontcijferen, zocht informatie over liedjes en artiesten. Kortom, ik nam muziek luisteren als hobby heel serieus.

Nog steeds vind ik mijzelf een muziekliefhebber. En nog steeds ben ik gek op trivia en teksten. Ik ben er altijd trots op geweest een halve muziekencyclopedie te zijn geweest. Tot op het aanmatigende af. Ik had weinig begrip voor mensen die geen artiest konden onthouden. Of zelfs de titel van hun favoriete nummer niet wisten. Ik kon daar met mijn hoofd niet bij.


Wijsheid komt met de jaren.  Of eigenlijk verval. Nog steeds vind ik muziek geweldig maar ik ben een stuk minder fanatiek. Vooral omdat mijn hoofd zo vaak zo vol is dat ik stilte nodig heb om tot rust te komen. En door ziekte en chronische vermoeidheid is mijn mentale muziekarchief flink gecrashed. Nieuwe informatie beklijft minder snel. Oude informatie zit er nog wel maar is moeilijk bereikbaar en is veelal versnipperd. Vooral songteksten hebben last van versnippering. Helaas voor de mensen om mij heen is dat voor mij geen enkele reden niet meer keihard mee te zingen.

4 opmerkingen:

  1. Hahaha, herkenbaar. Ik kon bij het luisteren naar een nieuw nummer dat ze draaiden op de radio, al horen welke groep het was. Ze hadden zo'n spelletje. Welke groep hoort bij dit nummer. Meestal had ik het goed. Muziek luisteren blijft een mooi iets. De rest? Is een beetje vervaagd. Trouwens bij mij gaat het meer om de muziek, of het lekker klinkt, later komt dan de tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tot vorig jaar had je tijdens de top 2000 op de site het intro-spel. Niets leuker dan dat met manlief samen te spelen. En maar proberen elkaar af te troeven

      Verwijderen
  2. Ja, ik was zo irritant dat ik teksten verbasterde en heb geen flauw op wie ik uit mijn dak stond te gaan op de dansvloer������ gelukkig zijn we nog steeds vriendinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. boontje komt om zijn loontje. Ik doe nu lekker met je mee ;-)

      Verwijderen