donderdag 12 april 2012

Social media en sociale vaardigheden


Met de komst van allerlei social media wordt er ook een ander beroep gedaan op onze sociale vaardigheden. Sowieso natuurlijk in het contact via deze media, maar ook als het contact leidt tot een ontmoeting tussen personen die elkaar alleen maar virtueel kennen. Want hoe begroet je iemand met wie je virtueel je ziel en zaligheid deelt  als je deze voor het eerst in het echie ziet? Geef je een hand dan voelt dat toch wat te afstandelijk, geef je een knuffel of een zoen is dat misschien wel een tikje te familiair met iemand die je nog nooit hebt gezien.
Voor iemand die sociaal onhandig is zoals ik, geeft dat altijd hoofdbrekens. Het is niet zo dat ik geen sociale vaardigheden heb maar ik weet niet altijd goed hoe ik ze toe moet passen. En dit soort situaties laten me altijd een beetje ongemakkelijk voelen. Ik ben de eerste momenten alleen maar bezig met inschatten wat de ander gaat doen en verwacht. Heel normaal natuurlijk als je iemand leert kennen maar ik vind het een rare gewaarwording dat ik zo op zoek ben naar de juiste manier terwijl ik de persoon tegenover me misschien wel beter ken dan de meeste van mijn buren. Alleen dan virtueel.
Nu wordt wel eens van mij gezegd dat ik koppig ben en in dit geval zou het zo maar kunnen dat deze personen gelijk hebben. Want ondanks mijn sociale onhandigheid zoek ik deze situaties iedere keer weer op. Zo ben ik ooit eens afgereisd naar Utrecht om daar 3 vrouwen te ontmoeten die ik enkel via hyves kende, ik ben naar Arnhem afgereisd om naar een bloggersbijeenkomst te gaan en nog geen half jaar geleden ging ik naar Houten voor een boekpresentatie van een verhalenbundel. En iedere keer weer voelde ik me op sociaal gebied erg onzeker. Maar het heeft me wel en paar mooie vriendschappen en erg leuke kennissen opgeleverd. En dat maakt het ongemakkelijke gevoel meer dan waard. Dat is de reden dat ik mezelf ook een volgende keer weer in zo’n situatie zal zetten.
Morgen is het weer zover. Morgen ga ik met mijn hele sociale onhandigheid weer een virtuele vriendin ontmoeten. Dit keer gaat mijn sociaal erg vaardige man mee zodat ik de kunst een beetje af kan kijken. En ook niet onbelangrijk, haar aanhangsel heb ik al 2 keer eerder ontmoet dus ondanks dat ik toch weer een beetje de kriebels heb gaat het vast helemaal goed komen.

5 opmerkingen:

  1. Ik doe het heel gemakkelijk, ik geef mensen gewoon een hand. Alleen familie krijgt van mij een knuffel, omdat ik er een hekel aan heb, maar het er voor over heb.
    Ik wens je morgen heel veel plezier en het loopt allemaal wel los denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het zal vast en zeker loslopen. Tot nu toe is het altijd goed gekomen dus zal het dat morgen ook wel

      Verwijderen
  2. Hey meissie. Gaat best goed komen. Het voelde in Utrecht eigenlijk al best vertrouwd met je voor zover ik mij herinner. Ik weet dat er inwendig een heleboel door je heen gaat als je iemand gaat ontmoeten die je alleen virtueel kent. Gaat mij net zo. Maar wens je morgenavond ontzettend veel plezier en geniet van de mooie muziek en de groetjes aan allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Carla. Dat was echt een topontmoeting, vertrouwd vanaf het eerste moment.
      En die inwendige onrust heb ik er na al die positieve ervaringen wel voor over. Het gaat vast een topavond worden

      Verwijderen
    2. Zal vast voer voor een blogje worden. En dan ben ik zoals altijd heel benieuwd.

      Verwijderen