zondag 25 juli 2021

#wot deel 28, 2021

 


Afgelopen week hoorde ik op de radio de achtergrond bij het nummer ‘almost cut my hair’. De presentator sprak over nare gebeurtenissen zoals moord op publieke personen, oorlogen, rampspoed. Dat de schrijver er zo van ondersteboven dat hij als reactie bijna zijn haar afknipte en daarmee zichzelf bijna verloochende.

Het raakte me. En omdat het me raakte ben ik gaan googelen of de intentie die er aan toe werd geschreven een beetje klopte. Dat is altijd een lastige helemaal omdat David Crosby het zelf omschrijft als “the most juvenile set of lyrics I’ve ever written.” Maar na veel vijven, zessen en internetpagina’s lijkt het inderdaad dat de intentie van de song is dat iemand zo paranoïde word van alle ellende in de wereld dat hij zich bijna conformeert aan de norm van de maatschappij. Bijna.

 

De intentie van de song raakt me omdat het zo ontzettend raakt aan één van mijn grootste innerlijke strijden. Ik houd niet van het gevoel een buitenstaander te zijn maar wil mij niet ten koste van mezelf aanpassen. Lange tijd heb ik dat geprobeerd en was daar weinig succesvol in. Het enige wat ik ermee bereikte was dat ik me van mezelf vervreemde.

 

Toen ik in een gesprek voor burgerschap vertelde dat ik vooral dicht bij mezelf wil blijven en me niet teveel wil aanpassen aan wat ik denk dat men van me verwacht, was mijn gesprekspartner met stomheid geslagen. “Ik vind het zo’n sterke kant van je dat je zo jezelf bent. Waarom zou je denken dat je dat niet bent?”

Oei, dat was confronterend. Zo bijzonder hoe dat in mijn hoofd dan weer werkt. Alsof het niet simpel kan zijn omdat het nooit eerder simpel was. Of zoiets.

 

Het blijft wel opletten want soms betrap ik me erop dat ik mijn persoonlijkheid een beetje zou willen aanpassen. En soms doe ik het bijna. Gelukkig besef ik tegenwoordig op tijd dat het niet nodig is. Ik ben goed genoeg.

Bijna = 1) Amper 2) Bekant 3) Bijkans 4) Bijwoord 5) Haast 6) Nagenoeg 7) Net niet 8) Ongeveer 9) Op weinig na 10) Praktisch 11) Vrijwel.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten