Schrijven ~ Het vormen of
produceren van letters om ideeën vast te leggen die worden uitgedrukt door
karakters of woorden, of door ideeën over te brengen door zichtbare tekenen.
Op de lagere school was schrijven nog een echt vak. Helaas niet het
maken van verhalen of het opstellen van een betoog, maar het fysieke deel. Hoe
houd je een pen vast. Hoe maak je hoofdletters. Hoe maak je de letters netjes
aan elkaar. Alles om een ‘correct en duidelijk’ handschrift te ontwikkelen.
In het begin vond ik het fantastisch. Letters overtrekken, mooie krullen
maken, stempels en stickers scoren. Er prijkte altijd een ruime voldoende op
mijn rapport.
Tot het moment dat een schoolvriendinnetje en ik bedachten dat het wel
leuk zou zijn om zo klein mogelijk te schrijven. We schreven kleiner en
kleiner, trots op hoe netjes het resultaat er uit zag.
Helaas dacht de leraar daar heel anders over. Hij vond het maar onleesbaar gepriegel. Daar ging mijn mooie cijfer, zomaar een hele punt naar beneden.
Helaas dacht de leraar daar heel anders over. Hij vond het maar onleesbaar gepriegel. Daar ging mijn mooie cijfer, zomaar een hele punt naar beneden.
Een aantal jaren later kreeg ik op de middelbare school commentaar op
mijn handschrift. Al in de brugklas werd duidelijk dat aan elkaar schrijven
iets voor de basisschool was, dat het nu tijd was een eigen. Meer volwassen handschrift
te ontwikkelen.
Ik vond het wegvallen van schrijfregels maar lastig. Het
blokletterschrift was me niet geheel onbekend maar onder de knie had ik het
niet. Regelmatig kreeg ik mijn schrijfopdrachten bij Nederlands terug met
puntenaftrek voor het door elkaar gebruiken van cursief- en blokletters.
Hoewel ik zeker mijn best deed dit niet weer te laten gebeuren was ik
tegelijkertijd zeer verongelijkt. Wat wilde men nou? Hoe kon ik nou een eigen,
meer volwassen handschrift ontwikkelen als ze me gewoon weer een ander
keurslijf in wilden douwen?
Helemaal goed is het niet meer gekomen met mijn handschrift. Het
blokschrift heb ik me nooit helemaal eigen gemaakt, het cursief schrift geeft
me schrijfkramp. Het begin van het boodschappenlijstje is goed leesbaar. Het
eind heeft geregeld wat ontcijfer-aanwijzingen nodig.
Gelukkig kan ik mijn blogs typen. Ik hoef me over de leesbaarheid van
het schrift in ieder geval geen zorgen te maken. Dat scheelt toch een hoop
gepieker en frustratie.
Herkenbaar! Mijn handschrift bezorgt zelfs mijzelf soms hoofdbrekens. Wat staat daar nou? Ik denk dan ook sneller dan ik kan schrijven. Mezelf bijhouden levert een doktersandschrift dat zelfs voor een apotheker moeilijk te lezen is.
BeantwoordenVerwijderen