donderdag 19 juni 2014

WOT deel 25 / 2014

Bijzonder ~ exceptioneel, afwijkend, afzonderlijk, apart, buitengewoon, eigenaardig, excentriek, markant, ongewoon, origineel, raar, speciaal, specifiek, vreemd, zonderling extra, in hoge mate, uiterst, uitgelezen, uitmuntend, uitzonderlijk, verregaand, zeer particulier, eigen, privé, privaat, singulier

Op papier valt het wel mee. Zo op het oog vormen wij een doodnormaal gezin. Vader, moeder, drie zonen. Niks vreemds aan. Tot men verneemt dat wij pas getrouwd zijn nadat onze drie zonen geboren zijn. Dat schijnt een tikje vreemd te zijn.Vervolgens wordt duidelijk dat middelste en jongste elf maanden schelen. Dat schijnt ook licht afwijkend te zijn.
Als ik dan vertel dat ik chronisch ziek ben, vooral van kwaaltjes aan elkaar hang en geregeld in de lappenmand vertoef kijkt men wat meewarig.
En als ik dan ook nog vertel dat manlief in drie ploegen werkt, al onze zonen de afgelopen jaren op speciaal onderwijs hebben gezeten en alle drie jongens minimaal één etiketje hebben, kijkt men moeilijk. Hoe bijzonder is dat? Hoe moeilijk zal ons leven wel niet zijn? We zijn of enorme aanstellers die aan alle modeziektes en afwijkingen meedoen. Of ons leven is onvoorstelbaar zwaar.

Nou, eigenlijk valt dat wel mee. Ons leven verschilt niet zoveel van dat van andere mensen.
Ja, het is zwaar. Ja, ik heb discussies die andere mensen niet snel zullen voeren. Ja, ik regel me suf om alle zorg voor de jongens goed voor elkaar te hebben. Ja, ik ben moe van regelen, overleggen, aanvragen, bezwaar maken, opvoeden, pedagogisch verantwoord zijn, de klappen opvangen als een kind door het lint gaat, continu sturing geven, zorgen maken over de toekomst en al die andere dingen die komen kijken bij een zorg intensief kind.
Maar ik ken het niet anders. En we hebben onze draai redelijk gevonden. Er zijn dagen zat dat alles redelijk soepeltjes verloopt. Eigenlijk is ons leven vrij normaal. Er zijn zelfs dagen dat het rustig is.
Alleen is mijn definitie van soepeltjes een beetje anders dan die van andere mensen, net zo als mijn kijk op ‘normaal’ en ‘rustig’. Misschien maakt dat mij dan toch wel bijzonder.


Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, plog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.



2 opmerkingen:

  1. In mijn ogen zijn jullie heel bijzonder, juist omdat jullie zo lekker gewoon doen! Jullie gebruiken de bijzondere situaties nooit als excuus en zoeken naar creatieve oplossingen om het leven gewoon leuk te maken. Er wordt altijd gekeken naar wat er wel kan, wat jullie willen en hoe gaan we het fixen. Ik ken weinig gezinnen die zo hecht en sociaal zijn, en dat met deze etiketjes! Dus ja, voor mij zijn jullie heel bijzonder en een inspiratiebron.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft grappig te lezen hoe andere mensen tegen ons aankijken.Hoe bijzonder zij dingen vinden die ik heel normaal vind. Zelfs al weet ik dat de dingen die jij noemt niet altijd en voor iedereen gewoon zijn.

      Verwijderen