zaterdag 19 februari 2022

#wot deel 5, 2022

 


Al lange tijd ben ik er van overtuigd dat het leven wordt geleefd in etappes. Wie ouder is herkent vast wel de termen regeldagen en groeistuipjes. Het kind zit in een ritme, valt daar plots onverklaarbaar uit, is huilerig, geagiteerd en uit z’n hum en een paar dagen later is het tadaa, een paar centimeter lange, kan plotseling omrollen, gaat staan, heeft een tand of zet de eerste stapjes. De periode erna zijn ze dan vaak moe, slapen veel en worden weer het lieve, leuke kind wat ze altijd al waren.

 

Etappe = 1) Af te leggen weg 2) Afstand tussen twee punten 3) Baanvak 4) Dagreis 5) Deel van een meerdaagse wielerwedstrijd 6) Deel van een parcours

 

Ik denk dat dit soort groei-etappes niet ophouden aan het eind van onze kindertijd. Ik heb al zoveel etappes afgelegd sinds die tijd. Zo heb ik de jong en net uit huis-periode gehad. Het prille liefde stadium. Het net samenwonend-tijdperk. Het jonge ouders -tijdvak. En nu zijn we aanbeland bij het punt dat we middelbaar stel met nog thuiswonende koters zijn.

 

Maar niet alleen op relationeel vlak zijn er etappes. Ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling merk ik het iedere keer weer. Ik begin ergens aan, ontwikkel me stukje bij beetje, sta een tijdje stil of op routine, wat wrijving, soms pijn of verdriet om na een tijdje te concluderen dat er rond die tijd een tijdperk werd afgesloten en ik doorgroeide naar een volgende fase. En net als bij etappes in een wielerwedstrijd gaan die gepaard met bergen, dalen, tussensprintjes, afzien, doorzetten, erdoor heen zitten, heel af en toe een vloek en een zucht. Maar altijd afgesloten met een overwinning op mezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten