zaterdag 5 februari 2022

#wot deel 3, 2022

 

Het is alweer een poosje geleden maar vandaag kook ik weer eens een flinke pan groentesoep. Ik kan daar enorm van genieten. Ik kook niet helemaal vanaf de basis want ik gebruik bouillonblokjes maar verder is er niets kunstmatigs aan. Ik word vooral erg blij van de geuren die er urenlang vanaf komen. En dat terwijl groentesoep niet eens mijn favoriete soep is.

Ik twijfel enorm over welke soep nou mijn favoriet is. Ik ben namelijk erg dol op tomatensoep ( meet foelie voor de echte authentieke smaak) maar in de zomer kan ik erg blij worden van courgettesoep.

 


Als kind was het toch een stuk eenvoudiger. Hoewel mijn moeder echt een avontuurlijke kok was varieerde de soorten soep die we aten niet heel erg. Ze maakte een fantastische tomatensoep, een lekkere groentesoep en een legendarische bruine bonensoep. In mijn herinnering was tomaat mijn favoriet. Maar misschien is dat ook wel omdat de geur van tomatensoep die gekookt werd na een boswandeling, terwijl mijn broer en ik mijn vader ‘hielpen’ bij zijn legpuzzel een erg warme herinnering is.

 

Zelf experimenteer ik wat meer. Zoals een vriendin van me altijd zegt, je kan van alle groente soep koken en vaak smaakt het nog beter dan de groente zo eten. Voor courgette geldt dat in ieder geval. Voor pompoen eigenlijk ook. Broccoli kan je naar mijn mening beter soep van koken. En van spinazie is ook een verbazingwekkend lekker soepje te maken.

 

Binnenkort toch maar eens aan mijn moeder vragen of ze nog weet hoe ze die heerlijke bruine bonensoep maakte. Daar heb ik nu namelijk spontaan zin in!

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten