zaterdag 17 februari 2024

#Wow deel 6, 2024

 

Jaren geleden zei een vriendin tegen mij: “Jij bent zo’n grappige tegenstelling. Je hebt je hoofd in de wolken en je benen tot aan je knieën in de Hollandse grond.” Ze had gelijk. Zoals wel vaker had ze me goed in de smiezen.

Het is namelijk waar. Ik ben weliswaar vreselijk nuchter maar geloof graag in sprookjes, dat er meer tussen hemel en aarde is, magie en eeuwige liefde.

 

Dat ik dus vreselijk met Valentijnsdag in de knoop zit moge duidelijk zijn. Mijn nuchtere blik is wars van de opgedirkte, suikerzoete, mega commerciële reclames, films en advertenties.




Valentijnsdag: is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met bijvoorbeeld cadeautjes, bloemen of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.

wikipedia.org


Mijn  romantische inslag mag graag wegdromen bij verhalen over verliefde mensen die bijzondere dingen gaan doen. Ik smelt weg bij liefdes die mooie herinneringen maken. En stiekem hoop ik elk jaar weer dat ik door mijn grote liefde ga worden verrast. ( wie hem kent weet hoe groot die kans is.)

 

In alle vormen en maten vind ik liefde ge-wel-dig. Ik word week van opbloeiende liefde. Mensen die stapelverliefd zijn stralen zo prachtig, daar kun je toch alleen maar blij van worden?

Ik word sentimenteel van oude liefde. De tedere blik over het liefdevol ingeschonken kopje koffie. Het knikje als de ander iets verteld over hun vroegere jaren samen. De zachtheid als ze even snel naar de ander kijken. Een eenheid in liefde.

En dan is er nog de liefde van alledag. Dat is de liefde die me vertederd. Liefde van een mens voor een pasgeboren kind. Liefde in de snelle glimlach als iemand een appje leest van iemand van wie ze houden. De vanzelfsprekendheid in een zoen bij het elkaar tegenkomen. De stevige omhelzing bij verdriet. Genegenheid tussen mensen die elkaar graag mogen.

 

Ik houd van liefde tussen mensen. Dat laat me glimlachen van oor tot oor. Want ik ben een gelukkeling. Ik ken heel veel van die soorten liefde. Ik mag ze voelen. Ik mag ze ondergaan. Ik ben kind, ouder en geliefde. Ik heb het grote genoegen kleinkind te zijn  geweest. Ik ben vriendin, medestander, kennis die word gemogen.

Kortom, weg met de commercie. Lang leve de liefde!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten