woensdag 28 oktober 2020

#WOT deel 43, 2020

 

Wollig = 1) Bedekt 2) Onduidelijk 3) Verdoezelend 4) Verhullend en nietszeggend 5) Wolachtig

 

Laat ik voorop stellen dat ik een liefhebber ben van duidelijke taal. Vertel me gewoon klip en klaar wat je wil zeggen. Ook al vind ik kritiek niet leuk, ik heb er meer aan dan vage hints. Maar het enkel gebruiken van Jip-en-Janneketaal heeft ook een keerzijde. Er lijken mooie woorden te verdwijnen uit onze spreektaal.

 

Waar ik in mijn schrijfsels nog weleens wat ‘duurdere’ woorden gebruik, doe ik dat bijna nooit meer als ik aan het praten ben. Toen ik afgelopen week in de boek over een boek zei dat het beduimeld was, was het eerstvolgende wat ik hardop dacht:” Hemeltjelief dat is lang geleden dat ik dat woord hardop heb uitgesproken.”

En dat is ook zo. Een woord als beduimeld is lang en klinkt wollig en archaïsch dus zal ik vaak kiezen een ander woord te gebruiken om het te omschrijven. Terwijl ‘beduimeld’ precies omschrijft wat er met het boek aan de hand was.

 

Waar ik wollige woorden over het algemeen prachtige woorden vind ben ik als haakster ook gek op wollig garen. Hoewel ik de kleuren van katoen vaak sterker en sprekender vind, vind ik de uitstraling vaak wat strak en koud. Ik hou zelf meer van iets minder glad, een beetje pluiziger, knuffelig, een beetje wollig.

Het leven is al Jip en Janneke genoeg. Het mag af en toe best wat minder strak, hard en rechtlijnig.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten