maandag 28 september 2020

#WOT deel 39 2020

 

Fiets = 1) Door spierkracht aangedreven voertuig 2) Draver 3) Rijwiel 4) Sportartikel 5) Stalen ros 6) Tweewieler 7) Vélocipède 8) Vervoermiddel

 

Een echte toerfietser ben ik nooit geweest maar ik heb zeker geen hekel aan fietsen. Er was een tijd dat ik bijna vergroeit was met mijn zadel.

Ik deed bijna alles op de fiets. De kinderen naar school brengen, naar de markt, boodschappen doen. Zonde van de benzine om daar de auto voor te gebruiken en dus pakte ik daarvoor de fiets. Al moet ik toegeven dat het af en toe bijna onverantwoord was wat ik allemaal meenam op die twee wielen. Aan elke kant van het stuur een tas, beide fietstassen stampvol en dan de grote dingen op de bagagedrager onder de snelbinders. Maar goed dat ik toen nog geen bagagerek voorop had anders had ik die ook nog vol gezet.

 

Op een gegeven moment is er in deze gewoonte de klad gekomen. De jongens hoefden niet meer naar school gebracht. De weken waren volgepland met afspraken, therapieën, zorgverlening en andere zaken die zich niet op fietsafstand afspeelden. Zo ging ik bijvoorbeeld  werken en moest aansluitend naar Steenwijk om te zorgen dat de jongste twee met de bus naar de boerderij konden. Het kon precies, maar dan moest ik wel met de auto naar mijn werk.

Toen dat alles in een wat rustiger vaarwater kwam was mijn conditie zo hard achteruit gegaan dat het me nauwelijks nog lukte om op de fiets bij de winkel te komen. Laat staan dat ik die bepakt en bezakt nog weer thuis kreeg. Geen kracht genoeg in de benen, kramp in de bovenbuik en een gierende ademhaling maakten dat dat zeer moeizaam ging. Dat ik toen al sluimerende hartproblemen had werd later pijnlijk duidelijk.

 

Na mijn hartinfarct zat ik vol goede voornemens. Ik was toe aan een nieuwe fiets en dat moest maar zo’n fiets met een rek voorop worden en met grote fietstassen. Dan ging ik de boodschappen weer op de fiets doen. Ik was nu gedotterd dus dat zou ik binnen de kortste keren wel weer kunnen.

Dat viel tegen. En niet een beetje. Mijn verwachting dat dat met het opbouwen van de conditie wel beter zou gaan kwam niet uit. Bij elk zuchtje tegenwind hangt mijn tong op mijn schoenen. De fietstest in het ziekenhuis kon  niet volledig worden afgenomen door ernstige kortademigheid. Ik bleek astmatisch. Waarschijnlijk al vrij lang maar dit was altijd gemaskeerd, eerst door het roken, daarna door de hartproblemen.

 

Ik ben niet iemand die snel ergens spijt van heeft. Ik weet dat mijn beslissingen en keuzes meestal voortkomen uit tijdstip, ervaringen en omstandigheden. Maar ik heb nog wel altijd spijt dat ik na mijn hartinfarct zo optimistisch was dat ik weer de oude zou worden dat ik absoluut geen elektrische fiets wilde. Dat had me toch echt heel wat frustraties, zweetdruppels en inhalerpuffen kunnen schelen.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten