zaterdag 14 september 2013

Liebster Award

Afgelopen weekend werd ik verrast door een nominatie voor een Liebster Award. Een wat? Een Liebster Award. Volgens de nomineerder een Award voor bloggers met minder dan 200 volgers op Twitter.  Enig speurwerk levert meerdere blogs op van andere mensen die genomineerd zijn, maar bij de oorsprong geraak ik wegens te weinig geduld niet. Naar mijn mening is het vooral een kettingblog, in het leven geroepen om beginnende bloggers een kans te geven zich in een kijker te spelen. En ach, de vragen van de nomineerder leveren stof voor een blog, dus ik heb besloten er deels aan mee te doen. Ik zal alleen geen andere bloggers nomineren omdat bijna alle bloggers in mijn twitterbestand al een nominatie hebben ontvangen en de rest van mijn volgers en gevolgden bloggen niet.

Mijn nominatie werd gedaan door Martha (drspee)  Vanwege haar fictie en non-fictie die beiden even heerlijk zijn om te lezen.
In het bijbehorende blog heeft zij een aantal vragen gesteld. Hieronder de uitwerking van deze vragen.

1.      Waarom ben je gaan bloggen?

Een aantal jaren gelden waagde ik mij aan Hyves. Al snel kwam ik in contact met wat oude vrienden. Omdat het lastig bleek om even snel tien jaar van mijn leven samen te vatten, besloot ik de gebeurtenissen vanaf mijn tienertijd op te schrijven.
Toen mijn ‘levensverhaal’ klaar was, bleef ik blogs schrijven over wat er in mijnleven speelde. Deels om het te delen, deels als therapie. Want er speelde nogal wat in die tijd.
Via Hyves kwam ik in contact met andere mensen en sommigen daarvan werden vrienden. Een van deze mensen spoorde mij geregeld aan te blijven schrijven. Ook vroeg ze mij of ik wel eens fictie wilde schrijven. Lang hield ik de boot af. Fictie schrijven was heel andere koek dan de ‘Lief dagboek’-verhalen die ik tot dan toeschreef. Bij fictie moest ik helemaal zelf iets verzinnen, personages, verhaallijnen, tijd, plaats en sfeer. En deze moesten natuurlijk naadloos bij elkaar passen. Ik vond dat ik dat talent niet had en durfde de gok niet te wagen.
Toch had ze met haar vraag iets wakker gemaakt. Er begon zich iets in mij te roeren. Zou ik dat kunnen? Zou ik dat willen? Zou ik het ooit durven? Vlak na het overlijden van deze vriendin had ik het over haar met een andere vriendin en vertelde haar over haar vraag en aansporing. De andere vriendin keek mij aan en vertelde toen een herinnering aan onze schooltijd, over een schriftje wat van vriendin naar vriendin ging en waarin we een groot onzinverhaal schreven. Ze zei me dat ze altijd genoten had van mijn fictie. mijn wendingen en nieuwe verhaallijnen. Ze hielp me herinneren dat ik wel al eerder fictie had geschreven en daar van had genoten.
Twee weken na het overlijden van mijn vriendin plaatste ik mijn eerste echte fictieverhaal op Hyves. Ik was meteen verslaafd. Dit was geweldig! Dit was leuker dan gewoon bloggen. Hier wilde ik heel erg goed in worden.
Sindsdien is schrijven een wezenlijk onderdeel van mij en mijn leven geworden.

2.      Wat vind je leuk aan bloggen?

Vooral het schrijven. Het omzetten van gedachten in woorden. Het in taal vangen van een emotie. Maar stiekem ook de spanning of het zal worden gelezen en wat deze lezers er van vinden.

3.      Wat is je favoriete blogpost en waarom?

In ‘Cin vertelt’ is dat He kleine meid. In deze blog kwam het allemaal samen. Gevoel, taalgebruik, song, het sloot allemaal naadloos bij elkaar aan.

In ‘Cin’s verzinsels is dat De Wraakengel. Dit verhaal nam een enorme vlucht. Het werd door anderen gedeeld en aanbevolen, een heel grote eer en blijk van waardering.


4.      Waar komt jouw inspiratie vandaan?

Overal. Mijn dagelijks leven, instanties waar ik mee te maken heb, krantenberichten, het nieuws. Maar ook de rare dingen die de kronkels in mijn hoofd doen met alle informatie die ik binnen krijg.

5.      Op welke stad werd je spontaan verliefd toen je die bezocht?

London. Wat een historie, wat een tegenstellingen tussen oud en nieuw, wat een geweldige herinneringen.

6.      Welk boek heb je steeds opnieuw gelezen omdat je het zo mooi of spannend vond? En waarom?

Eigenlijk geen enkel boek. Mijn geheugen is wat boeken betreft zo immens goed dat ik na twee hoofdstukken het boek mij niet meer kan boeien omdat ik al precies weet hoe het verder gaat, wat er gebeurt, hoe de dialogen lopen.


7.      Wat is je favoriete voorwerp in huis?

Het zal weinigen verrassen dat dat mijn laptop is.

8.      Heb je een tip voor andere bloggers?

Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Als dat elke dag bloggen is gewoon doen. Zie je dat niet zitten dan vooral niet doen. Trek je niets aan van zogenaamde regeltjes, dit zijn slechts richtlijnen en adviezen.

9.      Wat is jouw meest positieve karaktereigenschap?

Ik bezit een zeer grote mentale kracht waardoor ik na elke tegenslag opkrabbel en weer op weg ga.

10.  Hoe vaak blog je?

Twee tot drie keer per week plaats ik een blog op ‘Cin vertelt’. Op ‘Cin’s verzinsels zit er weinig regelmaat in omdat ik de ene keer twee, drie verhalen afschrijf en met korte tussenpozen plaats en ik de andere keer meerdere weken over een verhaal doe.

11.  Wat vind je ervan dat je genomineerd bent?

Ik ben aangenaam verrast. Het is leuk om een blijk van waardering te krijgen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten