woensdag 6 april 2022

#wot deel 11, 2022


 

Lang, lang geleden toen manlief en ik nog niet heel lang een setje waren deden we bij zijn moeder thuis altijd samen het cryptogram uit de krant. Zelf had ik nooit eerder cryptogrammen gedaan en had veel moeite woorden te vormen uit abstracte aanwijzingen. Er scheen een logica te zijn maar deze ontging mij volledig. Maar hoe vaker we met zijn drieën aan het puzzelen waren hoe makkelijker het me af ging. Wat begon met een toevalstreffer werden steeds vaker Aha!- momenten. Ik voelde me helemaal slim worden.

 

Cryptisch: 1) duister, 2) heimelijk, 3) met een verborgen betekenis, 4) moeilijk te bevatten, 5) verbloemd, 6) verborgen

BETEKENIS GEPLUKT VAN HTTPS://WWW.ENCYCLO.NL/BEGRIP/CRYPTISCH

 

Toen we gingen samenwonen namen we ook wij een abonnement op de krant. Dezelfde als die van schoonmoeder want dat vond manlief een prettige krant om te lezen. Wat ik er fijn aan vond is dat ik nog steeds leuker crypto kon puzzelen. En als ik er niet uit kwam vroeg ik mijn schoonmoeder hoe de puzzel bij haar ging.

 

Met het veranderen van ons leven veranderde ook deze gewoonte. De krant ging steeds vaker ongelezen bij het oud papier. In het begin haalde ik de cryptogrammen er nog uit maar de stapel oningevulde puzzels groeide net zo hard als de laag stof op de boeken die ik nog wilde lezen. Tijdgebrek, vermoeidheid en andere prioriteiten.

 

Het is al lang lang geleden dat we inzagen dat we een duur abonnement op oud papier hadden en het maar hebben opgezegd. Daarmee sloot ik ook het tijdwerk waarin ik cryptogrammen maakte af. Soms mis ik het kronkel denken. Het zoeken naar een aanwijzing. Het piekeren en peinzen over hoe een zin anders kan worden gelezen, een woord vervangen of anders gespeld. Het euforische moment dat je na een dag plots het antwoord ziet. Al zal het tegenwoordig vast weer heel veel moeite kosten alle gebruikte hints en standaard verwijzingen te herkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten