dinsdag 15 maart 2022

#wot deel 9, 2022

 


Jaren geleden liet ik een tijdje mijn stem graag luid en duidelijk horen. Het liefst zong ik uit volle borst. Verre van professioneel maar op amateurgebied was mijn stem aardig actief.

 

Stem = 1) Alt 2) Communicatiemiddel 3) Electorale mening 4) Geluid 5) Inspraak 6) Invloed 7) Keel 8) Klank 9) Medezeggenschap 10) Meningsuiting 11) Oordeel 12) Spraakgeluid

 

Naast mijn zanglessen zong ik wel eens een zangworkshop of een sessie van het plaatselijk popcollectief. Ook zong ik een eventjes als achtergrondzangeres in een bandje. Heel veel oefenruimte, zeer weinig podium. En dat laatste beviel zeer goed en tegelijkertijd helemaal niet. De onzekere kant wilde niet optreden omdat je dan kwetsbaar bent voor kritiek. Mijn showkant wilde niets liever dan in de spotlight staan en gezien worden.

Die tegenstijdigheid is een rode draad in mijn leven en was bij het zingen dubbel en dwars aanwezig.

 

In deze periode vroeg een lieve vriendin van me of ik zin had om te komen zingen in het jongerenkoor van de Katholieke kerk. Niet dat een van ons Katholiek was maar volgens haar was het een leuke manier om lekker te zingen. Na één keer meezingen was ik om. Het kooroefende een keer per week, zong geregeld bij kerkdiensten en het zingen was leuk, ontspannend en een uitdaging.

 

Mijn zangstem is een lage alt. Omdat ik toen redelijk geoefend was redde ik mij binnen het koor prima in die stempartijen. Tot ik zwanger werd van onze tweede.

Ons tweede kind nam nogal de ruimte in en ik ben zelf niet erg lang waardoor zingen wat minder vanzelf ging. Het had vooral invloed op de hoge kanten van mijn bereik. De alt-partijen werden geregeld te hoog gegrepen.

Nu hadden we , als in vele koren, wel een krapte op de mannenkant. Na weer een avondje hangen en wurgen stelde de dirigent mij voor om tijdelijk te gaan meedraaien bij de tenoren. Ik leerde partijen snel aan, mijn stem kon die partijen prima aan en de tenoren konden wel wat volume gebruiken. (ik zing met een nogal stevig volume).

 

Daar stond ik dan bij de paaswake met mijn zwangere buik tussen de mannen. Zingen in het koor voelde altijd al bijzonder, maar dit was wel heel bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten