dinsdag 8 maart 2022

#wot deel 7, 2022

 


Over mijn conditie heb ik al heel wat blogs geschreven. Zeven jaar geleden stond er geregeld in mijn dagelijkse ovepeinzingen dat deze zo slecht was, dat ik probeerde mijn conditie te verbeteren en hoe moeizaam dat ging.

Deze blogs weden de opmaat naar mijn hartinfarct. Soms lees ik ze terug en verbaas me erover hoe slecht het met me ging. Hoe hard ik moest werken om de dagen door te komen. Hoe eenzaam dat ook eigenlijk voelde. Ongezien en niet begrepen.

Dat niet gezien en gehoord worden komt door meerdere oorzaken. Ik vertelde mezelf dat ik me niet moest aanstellen, dat het vast niets was. De huisarts kon geen oorzaak vinden en dacht dat het misschien geen lichamelijke oorzaak had en bij verwijzing voor een gerichte klacht, duizeligheid, kon de kno-arts ook niets vinden en  concludeerde dat het vast door hyperventilatie door stress kwam. En ondanks dat ik bijna zeker wist dat er lichamelijk iets aan de hand was twijfelde ik aan mijn eigen oordeel. Ik had namelijk ook best veel stress. Het leven was ook druk en vol. Ik maakte me ook geregeld zorgen over alles en iedereen. En vond zelf dat ik gewoon wat strenger voor mezelf moest zijn en harder werken aan mijn conditie.

 

Conditie = 1) Beding 2) Criterium 3) Eis 4) Fitheid 5) Fysieke toestand 6) Lichamelijke gesteldheid 7) Uithoudingsvermogen 8) Vereiste

 

Na het hartinfarct ging het nog steeds geregeld over mijn conditie. Het herstel ervan ging erg moeizaam. Ik had zo lang met lichamelijke klachten te kampen gehad dat het infarct mijn conditie door de nullijn had laten zakken. Hoe herstel je iets wat voor het infarct al tot nul gereduceerd was?

 

Het herstel heeft me lang bezig gehouden. En eigenlijk is het nooit volledig geworden. Hoewel ik eindelijk zover ben dat ik mij goed voel merk ik dat de conditie kwetsbaar blijft. Eén virusje en de terugval is weer aanzienlijk. Dan kost het twee dagen moeite het rondje met de hond te voltooien Eén dagje wat meer dan gebruikelijk doen en ik kan twee dagen bij gaan komen. Meer dan twee biebdiensten in een week? Het lukt maar kost veel energie.

 

Soms word ik er een beetje moedeloos van. Zoveel werk om de conditie op peil te houden en zoveel dat diezelfde conditie negatief beïnvloedt. Zoals altijd is het toverwoord balans. Maar voor balans geldt hetzelfde als voor conditie, ondanks hard werken is het geregeld ver te zoeken.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten