vrijdag 22 april 2016

#WOT deel 16

Emotie ~ 1) Aandoening 2) Aandoenlijkheid 3) Affect 4) Bewogenheid 5) Beroering 6) Belevenis 7) Beweging 8) Beroering over het vijfde voorstel (crypt.) 9) Gevoel 10) Gevoelens 11) Gisting 12) Gewaarwording 13) Gevoelsexplosie 14) Gemoedsuiting 15) Gemoedsbeweging 16) Gemoedsgesteldheid 17) Gemoedsaandoening 18) Gevoelen 19) Heftige gemoedsbeweging

Jarenlang ben ik bang geweest voor mijn emoties. Ik dacht dat ze groots, heftig en meeslepend waren. Ik dacht dat als ik emotie toe liet dat ze dan zo sterk zouden zijn dat ze mij zouden overnemen. Ik was in de veronderstelling dat iemand die zich liet leiden door emotie altijd een zenuwinzinking nabij was. Een aansteller. Een aandachttrekker. Een teken van zwakte.

Hoe banger ik was voor emoties hoe meer ze me in de war brachten. Verdriet, boosheid, onmacht, ze lijken allemaal zo ontzettend op elkaar dat ik ze niet makkelijk kon herkennen en catalogiseren. Ze waren niet simpel te verklaren en beredeneren.

Het heeft lang geduurd voor ik besefte dat emoties geen zwakte zijn maar juist een enorme bron van kracht. In mijn al dan niet irreële angsten vind ik dapperheid. Uit verdriet haal ik hoop op betere tijden. En vanuit liefde heb ik dingen gedaan die ik voor onmogelijk hield. Uit liefde haal ik kracht om alle negatieve emoties aan te gaan.

Nog steeds vind ik emoties lastige dingen. Ze komen vaak erg ongelegen. Ze zijn zo verrekte lastig in een hokje te stoppen. En het is zo ontzettend moeilijk om ze te verklaren. Maar misschien is dat een volgende les om te leren. Stoppen met emoties willen begrijpen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten