donderdag 21 november 2013

#WOT deel 47 / 2013

Duwtje ~ 1) Duw 2) Por 3) Stoot 4) Stootje 5) Zet

Heb jij ook ervaring met dat beroemde ‘duwtje’ in de rug? De onvoorwaardelijke steun die je krijgt van die ander, misschien zelfs zonder dat ze op de hoogte zijn van jouw innerlijke dilemma?


Vandaag een maand geleden rookte ik mijn laatste sigaret. Sindsdien doe ik hard mijn best een niet-roker te zijn. Het levert heel geregeld zware innerlijke gevechten op. En het is dan ook dankzij wat duwtjes de goede kant op dat ik het heb volgehouden. Vaak zijn het niet eens bewuste duwtjes, maar juist de toevallige complimenten, opmerkingen en vragen hebben mij de maand door geholpen. Want vaak kwamen die onverwachte duwtjes als ik op het punt stond toe te geven aan mijn verslaving.

Zo werkt het vaak bij mij. Vaak is er niet een aanleiding, gebeurtenis of voorval aan te wijzen die als duw fungeerde. Het zijn vaak vele, los van elkaar staande voorvalletjes, gesprekken en losse opmerkingen die voor mij aanleiding zijn iets te beginnen. Of juist ergens mee te stoppen. Of iets vol te houden.

Achteraf zijn ze al moeilijk aan te wijzen, maar ook het afdwingen van een zet de goede kant op werkt niet. Wanneer ik iets wil, maar ik twijfel er over, is voor mij de juiste manier, gewoon gaan doen. De zetjes, duwtjes, aanmoediging en bevestiging komen dan vanzelf wel. Precies op het moment dat het echt nodig is.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten