vrijdag 11 november 2022

#wot 2022 deel 43

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Transparant is een van mijn ‘guilty pleasures’. Hoewel het vaak ongepast is, meestal onpraktisch en soms zelfs haar doel voorbijschiet, transparant maakt mij blij.

 

Toen ik tiener was droeg ik geregeld doorkijkblouse. Het was modieus, ik kon het hebben dus waarom niet? Dat ik met die blouses vaak vernikkelde van de kou had ik er voor over. Ik had het misschien niet warm maar ik zag er wel fantastisch uit. Ook semi transparant dook ik als een ekster op. Licht doorschijnende mouwen, een transparant roezeltje of een motiefje van transparante stof en ik was meteen blij.

 

Transparant: 1) doorschijnend 2) doorzichtig 3) helder

 

Voor ons eerste koophuis lieten we gordijnen maken. We konden het niet helemaal eens worden over de stof. Het was een jaren dertig arbeiderswoning dus niet heel groot en ook niet van nature heel licht. Veel stoffen werden al gauw te zwaar of te vol. Toen we een semi transparante stof tegen kwamen wisten we vrijwel meteen dat deze ideaal zouden zijn. Wel de knusheid van gordijnen, geen grote zware vlakken die ons huis te veel zouden verduisteren.

 

Onze huidige jaren zeventig doorzonwoning heeft joekels van ramen. Hoewel er in het begin wel transparante gordijnen hingen had ik hier juist behoefte aan grote verduisterende vlakken om het huis een behaaglijke aanblik te geven. Want ondanks dat de hr+++ ramen nauwelijks kou doorlaten ziet het er een stuk warmer uit als de gordijnen dicht zijn.

 

Zelf ga ik nog wel eens overstag voor een wat transparantere aankleding maar vrees niet, als het al een doorkijkblousje is wordt de doorkijk grotendeels geblokkeerd door een verhullend ondershirt. Maar over het algemeen houd ik het bij transparante accenten. De tijd dat ik voor een goede look mijn comfort opgeef ligt mijlenver achter me. Dan maar degelijk, ik heb het tenminste wel lekker warm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten