woensdag 2 november 2022

#wot 2022, deel 42

 

gehaakte variant van een bolcactus (eigen foto)

In de jaren 80 had mijn moeder een kleine jungle in huis. Voor de grote ramen waren extra brede vensterbanken gemaakt en deze stonden stampvol met planten. Midden in de kamer stond een grote houten  bascule ook vol met planten en in de hoek stond nog een joekel van een gatenplant. Ze had zeer zeker groene vingers want ze groeiden en bloeiden allemaal uitbundig.

 

Elke zomervakantie namen mijn broer en ik een plant van school mee naar huis om ze de vakantie te laten overleven. Eén van die keren kwam mijn broer thuis met een enorme cactus met de mededeling dat ze deze mocht houden omdat hij niet zo geschikt was voor een klaslokaal.

Heel gelukkig leek mijn moeder niet met dit onverwachte cadeau maar er werd wat heen en weer geschoven. Een enkele plant verhuisde van voor naar achter. De bascule kreeg er nog een plantje bij en zo kwam er midden voor het grote raam voor ruimte voor de cactus.

 

Een vrije interpretatie van het #wot-woord Prikkels

 

De cactus had het enorm naar zijn zin zo voor dat grote raam. Ondanks dat het al een behoorlijk uit de kluiten gewassen bolcactus was groeide hij nog gestaag door. En op zomaar een dag verscheen er een klein gekleurd bolletje op de grote bol. Dat bolletje groeide gestaag door en bleek een enorme bloem te zijn.

Apetrots was mijn moeder op haar bloeiende cactus. In alle boekjes stond namelijk dat dit een zeldzaamheid was. De cactus steeg met stip naar een topnotering in haar lijst favoriete planten.

 

Jaren op rij bloeide de cactus. Elk jaar mooier en uitbundiger. Tot het noodlot toesloeg en mijn oom met zijn kont bovenop de cactus terecht kwam. De cactus heeft de aanslag overleefd maar tot de dag dat hij het loodje legde heeft hij niet meer gebloeid.

Of ze het ooit zal toegeven weet ik niet maar mijn moeder vond het meer dan zijn verdiende loon dat de prikkels dwars door zijn spijkerbroek heen zich vast in zijn kont hadden gezet. Ze had in ieder geval flink leedvermaak toen ze met een pincet verwijderd moesten worden.

 

 

1 opmerking:

  1. dat wat was zijn eigen schudt
    hij was gewaarschuwt.boontje komt om zijn loontje.

    BeantwoordenVerwijderen