vrijdag 9 juli 2021

#WOT deel 27, 2021

 



Het is een oude liefde, misschien zelfs wel mijn grote liefde, het schrijven van verhalen. Hoe leuk ik het non-fictie schrijven ook wil er blijft altijd dat verlangen naar het creëren van fictie.

 

Het is zoals altijd alweer veel te lang geleden dat ik iets volledig uit mijn duim zoog. Ik heb even terug gekeken en het was rond kerst dat ik een kerstverhaal schreef en een #WOT in verhaalvorm goot.

Niet dat er geen inspiratie is. Ik heb een aardig bestand aangelegd met ideetjes, opzetjes en introotjes. Ik heb alleen geen tijd gemaakt er eens voor te gaan zitten en ergens een samenhangend geheel van te brouwen.

 

Is er dan een reden dat ik geen tijd maak? Het antwoord is eenvoudig. Nee er is geen eenduidige reden. Hooguit een samenraapsel van excuusjes. Zo houd dat zelfvertrouwen op het vlak van fictie nog steeds niet over. Is er tijdens de coronaperiode weinig rust in huis. En houdt mijn gezin me weer eens aardig bezig.

Zie, enkel kleine excuses. Zelfvertrouwen heb ik namelijk nooit in overvloed gehad. Rust in huis is zo zeldzaam dat ik er eigenlijk een beetje onrustig van word. En mijn gezin heeft me altijd van de straat gehouden. Maar niet van het schrijven, dus waarom ik dat überhaupt als excuus wil aanvoeren weet ik zelf ook niet.

 

Als ik dan toch een oorzaak moet aanwijzen is het dat ik geen aanleiding heb. Rond kerst vraagt Martha Pelkman altijd of mensen een verhaal rond een bepaald thema willen schrijven. 

Ook heeft zij een tijdje een maandelijkse schrijfuitdaging gehad die is stil gelegd omdat velen aan het begin van de pandemie hun hoofd naar andere zaken hadden staan. En de schrijfwedstrijden durf ik niet aan, inspireren me niet of vragen verhalen met een woordenaantal wat me afschrikt.

 

Als ik dus fictie wil schrijven moet ik dat op eigen houtje gaan doen. Niet mijn sterkste kant. Ik heb graag een steekwoordenopzetje of een vastliggend thema of een ‘maak het verhaal af’. Dat zijn dingen die verhalen bij mij triggeren. Soms via een voorspelbare lijn, maar geregeld kronkelt mijn hoofd naar een minder voor de hand liggende verloop. En als het dan lukt om dat goed op papier te krijgen ben ik als een kind zo blij. Dat geeft echte voldoening.

 

 Verhaal = 1) Betoog 2) Fabel 3) Feuilleton 4) Folklore 5) Geschiedenis 6) Kroniek 7) Lang verslag 8) Legende 9) Letterkundig werk 10) Literair genre

 

Mocht je nou nieuwsgierig zijn geworden naar mijn verhalen, je vindt ze hier

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten