dinsdag 6 juli 2021

#WOT deel 26, 2021

 

Mijn eerste middelbare school stond aan de Churchilllaan in Coevorden. Hoewel ik aan mijn schooltijd niet erg mooie herinneringen heb, heb ik dat wel aan het gebouw waar deze in huisde.

Op het gebouw ben ik altijd smoorverliefd geweest. De witte stenen, de portiek met die enorme houten deur. Het achterliggende portaal. De ruime hal met monumentale trap. Maar het meest verliefd was ik op het lokaal voor klassieke talen. Dat was een ieniemienie lokaaltje met hoge ramen, muurlijsten, een verhoging voor het bureau van de leerkracht en precies genoeg ruimte om 24 tafels en stoelen kwijt te kunnen.

 

Het lokaal lag een beetje in een verdomhoekje . Je kon er alleen komen door een smal gangetje waar je met enige moeite elkaar kon passeren maar meestal wachtte de ene klas even voor het kantoor van de conrectoren tot de vorige klas allemaal het gangetje uit waren.

De conrectoren waren daar vaak wat minder van gediend want blijkbaar maken 18 leerlingen die moeten wachten op ongeveer 18 andere leerlingen best veel geluid. We hadden alleen geen enkel idee waar we dan zouden moeten wachten want de andere opties waren bovenaan de trap, voor de klapdeuren van een gang vol lokalen of voor de deur van een veelgebruikt groot lokaal. We hebben wel eens geopperd het lokaal tussen klassieke talen en het kantoor in te gebruiken als tussenstop maar dat was uit den boze. Die ruimte was namelijk zo mogelijk nog kleiner en werd enkel gebruikt door de enkele kandidaat die Grieks in zijn/haar eindpakket had en de schoolarts.

 

Kantoor = 1) Arbeidsruimte 2) Bedrijfsgebouw 3) Bureau 4) Gebouw voor het werk 5) Handelshuis 6) Schrijfkabinet 7) Werkkamer

 

Dat het kantoor van de conrectoren boven aan de trap naast de gang naar Klassieke talen zat heb ik lange tijd alleen geweten door de mededelingen bij Grieks en Latijn dat we tijdens het wachten wat stiller moesten zijn. Ik ben er trots op te melden dat ik in mijn hele schoolcarrière slechts eenmaal in het kantoor van de conrector ben geweest. Mijn mentor liet me daar weten geen heil in mijn schoolcarrière te zien en daarom het mentorschap overdroeg aan iemand die het wel wilde doen. Toen de conrector nog even moest benadrukken hoe blij ik moest zijn dat ze iemand bereid hadden gevonden mij in hun mentorgroep op te nemen besloot ik daar ter plekke dat ik klaar was met deze school.

 

Hoe het kantoor er uit zag weet ik niet meer. Ik weet alleen nog dat zestienjarige ik aan de ene kant van een bureau zat en aan de andere kant de conrector met achter hem mijn ex-mentor en de mentor die nooit mijn mentor werd. Voor mij is het geen toeval dat het verschil tussen de mentor en Dementor slechts een spatie is.


p.s. Wie graag eens foto's wil zien kan googelen op Churchilllaan Coevorden. appartement 43 staat/stond te koop en bestaat uit de lokalen klassieke talen, het kantoor van de conrectoren en het grote lokaal bovenaan de trap.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten