zaterdag 26 juni 2021

#wot deel 24, 2021

 

Reislustig is geen eigenschap die mij snel toegedicht zal worden. En terecht. Ik ben erg graag op mijn eigen plekje en zie vaak weinig noodzaak buiten mijn cirkeltje te reizen.

Misschien maakt dat mijn ontwikkeling wat beperkt. Mijn kennis over andere culturen, steden en gebieden komt voornamelijk uit boeken en online artikelen. Het is namelijk niet zo dat andere landen of streken mij niet interesseren, ik voel alleen zeer weinig behoefte ernaartoe te gaan.

 

Reizen = 1) Een reis ondernemen 2) Een tocht maken 3) Forenzen 4) Onderweg zijn 5) Rondreizen 6) Toeren 7) Trekken 8) Zich verplaatsen 9) Zwerven

 

Hoewel ik echt niet op stel en sprong vertrek zijn er wel aan aantal plekken die me verlokken van honk te gaan. Zo wil ik al sinds mijn middelbareschooltijd een reis maken van Troje naar Sparta, Athene, Napels, Pompeï, Rome en Florence. En dan met de trein en boot. Lijkt me werelds. En slopend, maar daarom wil ik er ook genoeg tijd voor kunnen uittrekken. Of het in gedeeltes doen, maar net wat handiger en verstandiger is.

De andere kant van Europa trekt ook. De fjorden van Noorwegen, de leegte van de Zweedse vlaktes, midzomer boven poolcirkel, de meren van Finland.

 

Hoewel de nieuwsgierigheid groot is weet ik niet of ik daadwerkelijk ooit naar deze bestemmingen afreis. Heimwee blijft toch altijd een dingetje. Voorlopig houd ik het dus lekker bij rondscharrelen in mijn eigen huissie met af en toe een uitstapje naar een sauna of een klein dorpje in Groningen. Of de grachten van Hollands Venetië. Of de fietspaden van zuidwest Drenthe. Ik denk niet dat ik er minder gelukkig van word.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten