vrijdag 12 februari 2016

#WOT deel 6

Ziek ~ 1) Beroerd 2) Bezoles (bargoens) 3) Beschadigd 4) Bedlegerig 5) Lichamelijk onwel 6) Niet gezond 7) Naargeestig 8) Niet lekker 9) Niet in orde 10) Onwel 11) Ongezond 12) Ongans 13) Ongesteld 14) Plaats in gelderland 15) Romp 16) Slecht 17) Wrak 18) Wankel 19) Zwak





Ziek, we zijn het allemaal wel eens. En sommigen zijn het altijd. Die mensen zijn chronisch ziek. Daar ben ik er een van. 
Ik ben dus altijd ziek. Maar dat betekent niet dat ik me altijd ziek voel. Wel betekent het dat ik extra gevoelig ben voor virusjes. Een verkoudheidsvirus kan me behoorlijk knock-out slaan. Ook duurt het vaak langer voor mijn afweersysteem het virus succesvol heeft uitgeschakeld.

Soms vergis ik me en ben ik zieker dan ik denk. Dan heb ik een heviger virus te pakken. Of ik heb iets teveel van mezelf gevergd. Of ik ben toch iets te lang zo gewoon mogelijk doorgegaan. Dat is het nadeel van altijd ziek zijn, ik herken niet altijd dat er iets anders aan de hand is.  En dat kan fout uitpakken.

Een ander aandachtspunt is dat ik nogal eens allerlei psychische verklaringen heb voor een algeheel gevoel van malaise. Ik heb een druk gezin. Ik maak me geregeld zorgen. Ik heb veel te regelen. Ik voel me over verantwoordelijk voor sommige dingen. Ik kan enorm piekeren. Allemaal dingen die in verband worden gebracht met een verminderde weerstand. Maar alle klachten kunnen beredeneren wil niet zeggen dat er niet iets anders aan de hand is.

Vorig winterseizoen ben ik veel ziek geweest. Maar echt heel serieus heb ik mijn klachten niet genomen. Tot het fout ging en ik een hartinfarct kreeg.
Ik heb een harde les gekregen. Ziek zijn is misschien niet altijd handig. Ziek zijn is misschien niet iets waar je te lang bij stil moet staan. Toegeven aan ziek zijn is dan wel een teken van zwakte. Maar ziek zijn is vooral een teken van je lijf dat er iets aan de hand is en daar kun je maar beter naar luisteren.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Laat hier een link achter naar je eigen blog zodat iedereen mee kan lezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten