maandag 8 februari 2016

#WOT deel 5

Haast ~ 1) Aanstonds 2) Bijna 3) Bekant 4) Bijwoord van graad 5) Bijna op snelheid (crypt.) 6) Bijna spoed (crypt.) 7) Bijna een spoedgeval (crypt.) 8) Gehaastheid 9) Gezwindheid 10) Grote snelheid 11) Grote spoed 12) Gaat hierdoor vaak bijna te snel (crypt.) 13) Haastigheid 14) Ijl 15) Jacht 16) Nagenoeg 17) Nauwelijks 18) Niet helemaal 19) Overijling




Als ik ergens een broertje aan dood heb is het haast. Ik verafschuw het gejaagde gevoel wat het me geeft. De verhoogde hartslag en de paniek. Het nauwelijks meer helder kunnen denken omdat je eigenlijk al onderweg had moeten zijn. Of nog erger, al ergens moeten zijn. Het leidt bij mij tot foute beslissingen, overhaaste conclusies en heikele situaties.


Ik heb zo’n hekel aan haast dat ik altijd zeer ruim in plan. Moet ik ergens om half een zijn reken ik sowieso een kwartier extra reistijd. En wil dan vijf minuten voor die extra reistijd onderweg zijn. En dat is al meerdere keren nuttig gebleken. Niet omdat we dan ergens lekker vroeg zijn maar omdat er zoveel obstakels waren voor we alles en iedereen in de auto hadden dat we precies genoeg tijd over hadden om ergens heen te rijden en op tijd te zijn.




Ik ga zelfs nog verder in het uitbannen van haast. Als ik mij heb verslapen (iets wat in de basisschooltijd van de jongens een of twee keer per schooljaar gebeurde) belde ik eerst de scholen om te vertellen dat de kinderen later kwamen, dan de taxi dat ze de kinderen niet hoefden op te halen, haalde de kinderen uit bed, doorliep op iets straffer tempo de ochtendchecklist en bracht ze zelf naar school. Dat kostte een bak tijd maar gaf zoveel rust dat ik get er graag voor over had.

Ik heb zo’n hekel aan me moeten haasten dat ik mij blijf verbazen over oudste die op zijn dooie gemak vlak voor hij op school moet zijn uit bed komt en zich gereed maakt voor vertrek. Blijkbaar heeft hij een iets ander ingebouwd haastknopje en weet tot op de minuut waar hij wanneer moet zijn om precies op tijd het klaslokaal in te stappen.


Me ergeren aan mensen die altijd haast hebben doe ik allang niet meer. Het amuseert me meer. Want van de buitenkant ziet al die haast en paniek er erg grappig uit. Maar stiekem ben ik vooral heel erg blij dat ik het niet zelf ben die zo moet rennen en vliegen om alles op tijd voor elkaar te hebben.

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Laat hier een link achter naar je eigen blog zodat iedereen mee kan lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten