woensdag 19 januari 2022

#wot deel 1, 2022

 

Het nieuwe jaar begon ik voortvarend met bloggen. Helemaal dagelijks was niet het streven maar zeer geregeld met wekelijks een #wot was dat wel. Maar al snel volgde een van mijn kant ingelaste radiostilte. Een dwarse niersteen dwong me een pas op de plaats te doen.

De pijn en de pijnbestrijding hebben mijn lijf weer behoorlijk op de kop gezet. Ik knap langzamerhand wel op maar het herstel gaat ontzettend traag. Wat kan een mens toch moe zijn en wat kan een mens daar moe van worden.

 

Vermoeidheid is een vervelend verschijnsel. Het maakt me een stuk gevoelige voor prikkels. Lang tv kijken zit er niet in. Lang achter elkaar haken gaat niet lukken. Lezen lukt maar mondjesmaat. En ik word knettergek van het geluid van de radio. Stilte om me heen, dat is waar ik vaak naar verlang. Stilte aan mijn hoofd om even tot mezelf en tot rust te komen.

 

Radio = 1) Communicatiemiddel 2) Draadloze omroep 3) Informatie medium 4) Luistertoestel 5) Marconi’s uitvinding 6) Massamedium

 

Die stilte is toch een dingetje. Ik kon me vroeger niet indenken dat dat prettig zou kunnen zijn. Stilte werd ik juist onrustig van. Ik had dan ook altijd de radio aan. Natuurlijk voor de muziek, maar vooral als achtergrondruis zodat de stilte werd doorbroken.

 

Tegenwoordig luister ik enkel naar de radio als ik muziek wil horen. Of nog specifieker, als ik muziek wil horen die ik nog niet ken, niet vaak meer hoor of eigenlijk vergeten was.

Hoewel ik zelf mijn muzieksmaak vrij doorsnee vind denken anderen daar anders over. Die vinden de muziek die ik graag luister hard of stevig of soms zelf pokkeherrie. Schoorvoetend moet ik toegeven dat het wel vaak wat steviger is dan het gemiddelde popliedje maar het is nou ook weer niet zo dat ik hardcorepunk of speedmetal luister. Heavy metal is mij zwaar genoeg, zeg maar. En als tegenhanger kan ik enorm genieten van iets liefelijks als ‘Blackbird’.

 

Een tijdje geleden werd bekend dat een oude radiozender nieuw leven werd ingeblazen. Eén met meer aandacht voor rockmuziek. Voor mensen met een ietwat stevigere muzieksmaak. De zender heet Kink en is absoluut een aanrader als je radio 2 best aardig vind maar een beetje te mainstream pop, Veronica best leuk maar wat te eentonig en Arrow net wat te jaren negentig rock. Bij mij staat het in ieder geval in de auto altijd aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten