donderdag 12 augustus 2021

#wot deel 30, 2021

 


Astrantig = 1) Onbeschroomd 2) Zelfverzekerd 3) Brutaal 4) Vrijpostig

 

Een poosje geleden trakteerde Ali ons voor de #wot op het woord ‘astrantig’. Ik had geen flauw idee waar ze het over had. Gelukkig legde ze de betekenis en waar ze het had gevonden uit in het begeleidende blog. Astrantig is een zeer archaïsch woord om een zelfverzekerd, enigszins brutaal iemand aan te duiden en kwam uit een oude druk van ‘Ciske de Rat’ die ze aan het herlezen was.

 

Ik had er nog nooit van gehoord en dat gebeurt me niet heel vaak met oudere Nederlandse woorden. Ik heb met nieuwe, hippe en moderne woorden wel geregeld dat ik even flink moet knipperen voor ik een mogelijke betekenis heb bedacht of herleid, maar omdat ik erg kan genieten van archaïsch, enigszins formeel taalgebruik ben ik daar redelijk in thuis.

Wie geniet er nou niet van woorden als rapalje of lommerrijk. Of van nooddruftig of vestibule. Ook fiducie behoort voor mij tot die categorie.

 

Op facebook volg ik de groep “Vereniging ter bevordering van het gebruik van het bedreigde NL woord”. Een bron van inspiratie voor woordfanaten als ik. Even scrollen en je bent zo weer tien woorden tegengekomen waarvan je weet dat je ze al heel lang niet meer gebruikt maar tot dat moment niet wist dat je ze miste.

En soms, heel stiekem gebruik ik dan één van die bedreigde woorden in een verhaal of gesprek. Liefst zo terloops mogelijk. Alsof het gebruiken van dat ene woord nog altijd de normaalste zaak van de wereld is. Is dat niet astrantig van mij?

2 opmerkingen:

  1. Ik had deze even gemist, maar het is wel weer een heel leuke. Die Facebookgroep ben ik ook wel benieuwd naar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helaas loop ik nog steeds achter de feiten en #wot's aan dus helemaal vreemd is het niet dat je deze even had gemist. Hopelijk lukt het me de door mij gedroomde inhaalslag te maken zodat ik weer bij loop

      Verwijderen