zaterdag 1 juni 2019

#WOT deel 22-2019


Deze week stelt Martha in de #WOT de vraag wat ik vind wat vrijheid is. Hoewel het antwoord mij in eerste instantie vrij duidelijk leek lukte het me niet het in woorden te vatten. Vrijheid is zo veel omvattend. Zo alom. Zo pervasief.  Hoe kan ik iets wat mij zo eigen en zo gewoon is beschrijven? Het antwoord kwam uiteindelijk uit onverwachte hoek.


Gisteren werd er hier een grote doos met zomerschoenen afgeleverd. Over het algemeen is iedereen zeer tevreden over hun schoenen maar jongste is bij kans extatisch. Hij heeft namelijk schoenen van een speciale Pride editie besteld en ze zijn precies voor het begin van de Pride Month. Schoenen waarmee hij woordeloos kan uitdragen wie hij is. Een tiener die trots is op wie hij is.






Zijn aanstekelijke blijheid met zijn schoenen maakt mij in een klap duidelijk wat vrijheid voor mij is. Vrijheid is zijn wie je bent. Niet mogen of kunnen maar zijn. Onafhankelijk van een mening, een norm of een persoon domweg zijn wie je bent.




Het klinkt zo eenvoudig maar het feit dat er een Pride Month bestaat geeft al aan dat het niet zo simpel is als het lijkt. Ik hoop van harte dat vrijheid ooit nog eens gemeengoed wordt.



Vrijheid ~ 1) het vrij-zijn; = onafhankelijkheid: vrijheid, blijheid iedereen moet maar doen waar hij zin in heeft 2) daad die de gewone grenzen overschrijdt: zich vrijheden veroorloven


Geen opmerkingen:

Een reactie posten