zondag 8 mei 2016

#WOT deel 18

Niks ~ 1) De kosten van de zonsopgang (crypt.) 2) Geen zier 3) Geen enkel ding 4) In het geheel niets 5) Minder dan iets 6) Minder dan weinig 7) Mis 8) Noppes 9) Nihil 10) Niets 11) Niet 12) Nada 13) Niemendal 14) Nog minder dan niets (crypt.) 15) Niemendal 16) Niets anders dan ’n x (crypt.) 17) Nul 18) Ontkennend telwoord 19) Onbepaald voornaamwoord

We doen het allemaal wel eens. De een iets meer dan de ander maar wanneer er ons word gevraagd of er iets scheelt, is ons antwoord al snel ‘niks’. Niet omdat ons  daadwerkelijk niets mankeert maar meer omdat we geen sociaal ongewenst antwoord willen geven.

Natuurlijk doe ik dit zelf ook. Hoewel ik mij lang geleden al eens had voorgenomen eerlijker antwoord te geven op zo’n vraag merk ik dat het nog al uitmaakt wat er aan scheelt of ik dat doe. Er zijn nou eenmaal een aantal onderwerpen waar je het niet zomaar over hebt. Dingen die sociaal nog niet heel erg worden geaccepteerd als normaal gespreksonderwerp.

Mocht je nu denken dat dat onzin is moet je je maar eens afvragen hoe je het zou vinden als ik zou zeggen: ”Nee, het gaat niet zo goed. Ik ben ongesteld geworden en heb de halve nacht wakker gelegen van de buikkrampen. Ze waren zo hevig dat ik droomde dat ik heftige weeën had en ging bevallen.”
Het zou zomaar kunnen dat je je een beetje ongemakkelijk voelt bij zoveel openhartigheid over vrouwenkwaaltjes. Misschien vind je het aanstellerij, want alle vrouwen menstrueren en hebben allemaal wel eens een beetje last van kramp. Misschien vind je dat ik een beetje te openhartig ben over mijn persoonlijke ellende. Maar vooral is het een antwoord wat je niet verwacht en dat wil nog wel eens voor sociale ongemakkelijkheid zorgen.


Het lijkt wel of er een code is. Er zijn een aantal onderwerpen die je niet aanroert als iemand vraagt of er iets mankeert. Je hebt het niet over vrouwenkwalen. Je spreekt niet over dingen die vies worden gevonden zoals diarree of bloed op rare plaatsen. Je hebt het ook niet over financiële tegenslagen. Je zwakt eventuele fysieke klachten af. En je houdt je mond over psychische aandoeningen. Maar om helemaal veilig te zijn geef je gewoon ‘niks’ als antwoord, dan kun je je in ieder geval niet vergissen in hoe vrij je bent in je antwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten