donderdag 6 maart 2014

WOT deel 10 / 2014

Werelds ~ 1) Aards 2) Frivool 3) Lichtvaardig 4) Mundaan 5) Mondain 6) Mondian 7) Niet kerkelijk 8) Niet christelijk 9) Onheilig 10) Ongewijd 11) Profaan 12) Seculair 13) Tijdelijk 14) Tellurisch 15) Vleselijk 16) Wereldlijk

Zonder in herhaling te willen vallen zal ik het maar meteen melden. Ik ben niet werelds. Ondanks dat ik ondertussen redelijk door het leven gepokt en gemazeld ben, ben ik nog steeds een provinciaaltje. Of zoals een vriendin mij steevast noemt, een meisje van veertig. En met die benaming heeft ze me zo totaal omschreven dat ik ‘m in mijn twitterbio heb gezet.

In een spreukenappje van mijn telefoon kwam ik ooit eens de volgende tekst tegen:

“Optimisme is een manie om het goede te blijven zien als alles tegengaat”

En dat somt het wel zo’n beetje op. Ik heb al redelijk wat meegemaakt en al relatief vaak de bodem van de put gezien maar een grenzeloos willen geloven dat alles weer goed komt, dat sprookjes niet slecht eindigen, dat aan alle ellende uiteindelijk een einde komt en dus eigenlijk een pertinente weigering volledig volwassen te worden, heeft mij behoedt voor werelds worden.


Nee, hoe zeer ik wereldse mensen ook kan bewonderen, voel ik weinig behoefte er een te worden. Laat mij maar lekker naïef blijven.


Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

3 opmerkingen: